treść serwisu

Maska kanaga

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Maska kanaga nazywana jest w języku sigi-so awa donu pini, co oznacza „młodą maskę z drewna”. Podobnie jak inne maski dogońskie tańczy podczas świąt pogrzebowych Dama, kończących długi okres opłakiwania zmarłego.

Symbolika kanaga jest bardzo złożona. W zależności od stopnia wtajemniczenia, jest też różnie interpretowana. Dla młodych Dogonów jest wizerunkiem drapieżnego ptaka kommolo tebu z rozpostartymi skrzydłami. Jego dziób jest czerwony, czoło czarne, a skrzydła białe. Dla tych, którzy osiągnęli już pewną wiedzę, kanaga symbolizuje człowieka przedstawionego jako oś świata, skierowana jednocześnie ku niebu i ziemi. Niektórzy widzą w jej kształcie postać szakala (bladego lisa Yurugu) – który wprowadził chaos do pierwotnego boskiego ładu. Inni mówią, że jest wyobrażeniem boga Ammy, górne ramię maski to jego ręce, natomiast dolne – nogi. Czasami spotyka się opinię, że kanaga jest odbiciem wszechświata, a jej ramiona to odpowiednio niebo i ziemia.

Według Germaine Dieterlen, francuskiej afrykanistki, która badaniom Dogonów poświęciła większość swojej zawodowej kariery, maska kanaga reprezentuje wydarzenia, które miały miejsce na początku stworzenia wszechświata przez boga Ammę. Jej prawdziwe znaczenie nie jest ukryte w jej kształcie, tylko w tańcu, który naśladuje gest Ammy wprawiającego w ruch gwiezdny wszechświat zaraz po tym jak go stworzył oraz linię toru, po którym poruszała się Arka Nommo podróżująca z układu Syriusza na Ziemię.

Maska używana jest przez stowarzyszenie Awa, którego członkami są wszyscy obrzezani mężczyźni.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

kanaga

Autor / wytwórca

nieznany
stowarzyszenie Awa
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 107 cm, szerokość: 62 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, maska

Technika

skręcane, montowane, malowane, techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

patyna, barwnik naturalny, drewno, skóra, sznurek z włókna roślinnego

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1951 — 2000

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Tireli (Republika Mali)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/7191

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd