
Dzielnica żydowska w Lublinie
1918 — 1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Jan Kanty Gumowski (1883–1946) studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Już podczas studiów pracował w Muzeum Narodowym w Krakowie przy inwentaryzacji zabytków. Umiejętność precyzyjnego oddawania wyglądu budowli i uroku krajobrazów ziem polskich zaowocowała wydaniem ośmiu tek graficznych poświęconych zabytkom architektury i budownictwa drewnianego, przydrożnym krzyżom i kapliczkom, które obok podejścia rekonstrukcyjnego charakteryzuje techniczna doskonałość. W 1914 roku Gumowski wstąpił do Legionów Polskich i dzięki tworzonym z dużym wyczuciem portretom legionistów i widokom miejsc bitewnych wkrótce stał się rysownikiem I Brygady. Równocześnie gromadził materiały do rozpoczętych przed wojną tek. Jedną z wcześniejszych poświęcił Lublinowi, gdzie przyjeżdżał kilkakrotnie w ciągu 1916 roku. Po raz pierwszy dotarł tu we wrześniu, z Chełma, na rekonwalescencję po przebytej dezynterii. Kolejne pobyty artysty w mieście przeciągnęły się aż do 1917 roku. Prawdopodobnie wówczas powstały rysunki i akwarele dokumentujące zabytki Lublina, na podstawie których stworzył cykl piętnastu litografii zamieszczonych w tece Lublin. Motywy architektury polskiej Jana Gumowskiego zeszyt 3, wydanej w 1918 roku w Krakowie. Na wielobarwnych lub czarno-białych kartach zobrazował przede wszystkim budowle dzielnicy żydowskiej na Podzamczu, bramy Starego Miasta, zabudowania dzielnic Kalinowszczyzna i Tatary. Gumowski konstruował plansze według przyjętego schematu kompozycyjnego, lokując centralnie widok wyodrębnionej budowli i uzupełniając go niekiedy o rzut przyziemia. Jedną z barwnych kart poświęcił kamienicom zlokalizowanym przy ulicy Szerokiej (w miejscu obecnego placu Zamkowego), która stanowiła centrum dzielnicy żydowskiej na Podzamczu. W przyziemiach wysokich, dwu- i trzypiętrowych kamienic swoje sklepy i lokale mieli żydowscy kupcy i rzemieślnicy, znajdowały się tu również synagogi i domy modlitwy. Zabudowania widoczne na litografii Gumowskiego były zlokalizowane po nieparzystej stronie ulicy, pod numerami 13, 11 i 9. Najokazalszą, czterokondygnacyjną kamienicę wieńczył trójkątny, ozdobiony spływami wolutowymi szczyt, do którego nawiązuje architektura wzniesionych w 1954 roku kamienic placu Zamkowego, nazywanego lubelskim Mariensztatem.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 55.9 cm, szerokość: 38.9 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia barwna
Tworzywo / materiał
karton
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Wyczółkowski, Leon
1918 — 1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
Zakład Artystyczno-Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego
1917 — 1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wyczółkowski, Leon
1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.