Bergpredigt IV | Kazanie na górze IV
scena biblijna
1921
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych
Kompozycja Lovisa Corintha w sposób pełen ekspresji ukazuje scenę biblijną rozpoczynającą Pasję Chrystusa – modlitwę na Górze Oliwnej, która przypomina wizję senną. Jezus w ekstazie unosi się nad ziemią i gwałtownym ruchem splata ręce na piersi. Wpatruje się w postać anioła, która wyłania się z obłoków. Wysłannik Boga trzyma kielich goryczy symbolizujący nieodległą mękę Jezusa. Za jego plecami stromo w przepaść opada stok góry, u której stóp leżą pogrążeni we śnie dwaj uczniowie, Jakub Większy i Jan – przyszły Ewangelista, synowie Zebedeusza, rybaka i szkutnika z miasta Kafarnaum.
Grafikę wykonaną techniką akwaforty i suchej igły, odbitą na czerpanym papierze żeberkowym, wydał w Lipsku w trzeciej dorocznej tece na rok 1915, związek Vereinigung zur Förderung der Original-Graphik na rzecz stowarzyszenia Verein der Freunde graphischer Kunst. Oprócz ryciny Corintha noszącej nr 1, teka zawierała siedem prac innych artystów: Wilhelma Laagego, Albrechta Leistnera, Maksa Liebermanna, Hansa Alexandra Müllera, Waltera Tielmanna, Hansa von Volkmanna i Ericha Wolfsfelda. Takie teki graficzne obejmowały wybrane prace różnych artystów wykonane w jednym roku. Służyły prezentacji ich dorobku i podsumowaniu osiągnięć w danym okresie. Umożliwiały rozpowszechnienie odbitek pośród miłośników i kolekcjonerów sztuki graficznej, którzy niejednokrotnie byli także fachowcami zajmującymi się badaniem sztuki. Celem tek graficznych było też promowanie sztuki czarno-białej.
Lovis Corinth urodził się w1858 roku w Tapiau (obecnie Gwardiejsk) w Prusach Wschodnich, zmarł w 1925 roku w Zandvoort w Holandii. Studiował na akademiach sztuki w Królewcu i Monachium. Uzupełniał wykształcenie w Antwerpii oraz w Paryżu na prywatnej Académie Julian u Tony’ego Roberta-Fleury’ego i Williama Bougereau. Od 1901 roku mieszkał i tworzył w Berlinie. Jego dzieła wyróżniała niezwykła ekspresja i dramatyzm.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 540 mm, szerokość: 435 mm
odcisk: wysokość: 299 mm, szerokość: 200 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
sucha igła, akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany żeberkowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Jutz, Adolf
1921
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jutz, Adolf
1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Hofmann, Ludwig von
1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.