treść serwisu

Droga w lesie

Nota popularyzatorska

Swoją twórczością Józef Chełmoński wyznaczył ponadczasowe wzorce obrazowania rodzimego krajobrazu. Jego malarstwo, przyjmujące różne konwencje artystyczne – związane z wzorcami monachijskimi, inspiracjami paryskimi, własnymi oryginalnymi poszukiwaniami, stanowiło trwałą reminiscencję wspomnień z podróży po Podolu, Wołyniu, Pińszczyźnie. Krajobrazy Ukrainy określiły, zróżnicowany w ujęcia i konwencje malarskie, dorobek artysty. Raz były to wnikliwe realistyczne studia targów wiejskich, innym razem dynamiczne, z iluzyjną perfekcją przedstawione pędzące ku widzowi końskie zaprzęgi czy poetycki i symboliczny wizerunek babiego lata. Decydujące dla budowania nastroju w obrazach Chełmońskiego zawsze pozostawało światło – rozproszone, migoczące, dyskretnie rozświetlające rozległe pola czy błotniste wiejskie podwórza. Zainteresowanie światłem i barwą stało się źródłem impresjonistycznej rewolucji w latach 70. XIX wieku, określając kontekst dla sukcesów paryskich Chełmońskiego. Jednak jego malarstwo nie wynikało z bezpośredniej obserwacji natury i rejestracji subtelnych procesów widzenia, lecz było oparte na nieustannie ponawianej pracy pamięci, czasem heroicznej, innym razem sentymentalnej. Pamięć ukształtowała nostalgiczny obraz stepów Ukrainy – ukazujących się w malarstwie Chełmońskiego sugestywnie, szczegółowo, niemal namacalnie. Światło – nieuchwytne, rozproszone – staje się zarazem wizyjnym sposobem pochwycenia szczegółu. Realizm Chełmońskiego był dwuznaczny – łączył drobiazgowe studia krajobrazu i postaci z imaginacyjnym, mistycznym aspektem scalenia z naturą, łagodnie wydobytą intensywną i magiczną poświatą.

Scena Droga w lesie pozornie wyraża tendencje przeciwne. Wyrasta z zainteresowania twórczością barbizończyków i malarstwem powstającym w plenerze. Pokazana na osi droga oddala się w ujęciu perspektywicznym, z dwóch stron ujęta potężnymi konarami drzew. W oddali w centrum niewyraźnie zostały zarysowane zaprzęgi końskie, harmonijnie wtopione w krajobraz. Późny obraz Chełmońskiego przyjmuje postać szkicu, impresyjnie wydobywanego krajobrazu rozwibrowanego rozproszonym światłem. Obraz oddaje głębokie przemiany w twórczości artysty – od odtwarzania szczegółu do eksponowania wrażenia.

Marcin Lachowski

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Chełmoński, Józef (1849-1914)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 28.5 cm, szerokość: 42 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 48 cm, szerokość: 62 cm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno, farba olejna

Czas powstania / datowanie

1905

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/245/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd