
Maska antylopy
między 1976 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Maski dogońskie tańczą w trakcie świąt pogrzebowych Dama, których celem jest odprowadzenie energii życiowej zmarłych (nyama) do miejsca ich ostatecznego spoczynku, w szeregi przodków. Tradycyjnie Dama poprzedza szereg rytuałów skupionych na tworzeniu nowych masek, naprawianiu i malowaniu starych, przygotowywaniu i barwieniu włókien. Prace te wykonują głównie członkowie stowarzyszenia Awa. Pierwszego dnia święta Dama składa się ofiary masce imina na. Następnie Mulono w tajnym języku sigi-so recytuje długą modlitwę oraz wzywa siły nadprzyrodzone do ochrony tancerzy przed różnymi złowrogimi duchami. Tancerze wychodzą z miejsca zwanego potocznie „schroniskiem”, w którym przechowywane są maski i przechodzą przez wioskę, wykonując po drodze szereg rytuałów niezwiązanych z tańcem. Na koniec docierają na główny plac i tańczą przy wtórze bębnów. Drugiego dnia, zwanego gondenu, zamaskowani tancerze odwiedzają tuż przed wschodem słońca dom zmarłego i tańczą na tarasie. Po zakończeniu tańców wracają do „schroniska”, tam zdejmują maski oraz kostiumy i udają się na plac wioskowy, gdzie wspólnie ze starcami piją sadi – napój ze sfermentowanych owoców drzewa sa (Lannea acida). Po południu maski znów wychodzą i tańczą na placu oraz na tarasie domu zmarłego. Trzeciego dnia zamaskowani tancerze gromadzą się na polu Hogona. Tam tańczą wokół motyki używanej przez zmarłego oraz glinianego naczynia z piwem konyo dostarczonego przez jego rodzinę. Następnego dnia motyka i naczynie są niszczone w buszu, co oznacza, że zmarły nie będzie już uprawiał ziemi ani pił piwa. Rankiem oraz po południu czwartego i piątego dnia maski tańczą kolejny raz na placu wioskowym. Szóstego dnia pojawiają się na głównym placu, następnie przechodzą na miejsce, na którym odbywa się targ, po czym odchodzą w kierunku „schroniska”, a święto Dama uznaje się za zakończone.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
nemdyu larani; danuama
Autor / wytwórca
Wymiary
część drewniana maski: wysokość: 36.2 cm, szerokość: 17 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, maska
Technika
naszywane, skręcane, rozbijane, malowane, techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
włókno roślinne (włókno z kory drzewa sa), muszle kauri, barwniki naturalne, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1976 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1976 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1991 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.