treść serwisu

Maska sirige

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Maska sirige (w jęz. sigi-so awa danu) symbolizuje dom piętrowy wielopokoleniowej rodziny. Podobnie jak inne maski dogońskie tańczy w trakcie świąt pogrzebowych Dama kończących długi okres opłakiwania zmarłego. Maski występujące podczas tego święta są odbiciem świata znanego Dogonom. Pojawiają się wśród nich przedstawienia zwierząt żyjących w buszu, wyobrażenia sąsiednich ludów, reprezentanci zawodów wykonywanych przez Dogonów i związani z tym przedstawiciele kast. Wśród masek można również dostrzec postaci mityczne oraz symboliczne przedstawienia przedmiotów materialnych. Według ustnej tradycji maski pochodzą z buszu – świata zamieszkiwanego przez dzikie zwierzęta i inne groźne dla zwykłych ludzi stworzenia. Ich sekret mieszkańcom buszu wykradła kobieta, ale w wiosce, do której przyniosła swoje trofeum, uznano, że ich siła – trudna do okiełznania – jest niebezpieczna dla kobiet i dlatego stały się domeną mężczyzn. Nawet współcześnie kobiety nie powinny oglądać masek, gdyż widok ten mógłby źle wpłynąć na ich płodność. Ze względu na pochodzenie maski reprezentują świat zewnętrzny, pochodzący z buszu, zamieszkały przez istoty obdarzone nadnaturalnymi cechami i wiedzą niedostępną zwykłym ludziom. Wchodząc do wioski stają się łącznikiem między światem Dogonów a światem nadprzyrodzonym, przynoszą też mądrość – choć tylko niewielu potrafi ją dostrzec i przyswoić.

Tancerzami są wyłącznie mężczyźni, członkowie stowarzyszenia Awa, które jest częścią kultu o tej samej nazwie. Termin „awa” pochodzi z sekretnego języka sigi-so i ma kilka znaczeń. Oprócz stowarzyszenia i kultu, oznacza też maskę – kompletną z całym strojem z włókien oraz pierwszego zmarłego przodka, który zamienił się w węża.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

sirige

Autor / wytwórca

nieznany
stowarzyszenie Awa
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 400 cm, szerokość: 20.7 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, maska

Technika

kute, wyplatane, skręcane, malowane, związywane (montowane), techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

włókna roślinne, skóra (rzemień), Żelazo, barwniki, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1965 — 1970

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Bandiagara, okręg (Republika Mali)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/5616

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd