Czarka
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba ogrodowa
Wazon dekoracyjny z uchwytami w kształcie figur młodzieńców z rybimi ogonami stanowi jeden z elementów należących do całego zespołu rzeźbiarskiego sprowadzonego do Wilanowa ok. 1858 roku przez Augusta Potockiego. Do chwili obecnej w zbiorach wilanowskich zachowały się 3 identyczne wazony. Dwa z nich flankują kamienną ławę w Gaju Akademosa, jeden przechowywany jest w pawilonie rzeźby. Pierwotnie było ich prawdopodobnie 6 i ustawione były przez hr. Augustową Potocką na balustradzie tarasu wschodniego pałacu wilanowskiego.
Z zachowanych materiałów archiwalnych dowiadujemy się, iż obiekty powstały w wytwórni Ernsta Marcha w Charlottenburgu. Początkowo firma specjalizowała się w produkcji naczyń dla przemysłu spożywczego, wytwarzała doniczki na kwiaty i dekoracyjne wazy. W latach 40. XIX wieku główną część produkcji stanowiła ceramika architektoniczna, tj. kapitale kolumn, ornamenty, balustrady, a także figury i wazy ogrodowe. Materiał charakteryzujący się dużą mrozoodpornością oraz znaczną odpornością na zasiedlenie przez mchy i porosty, był często stosowany w architekturze przez architektów takiej miary, jak Karl Friedrich Schinkel, Ludwig Persius i Ferdinand Hesse, a w rzeźbie ogrodowej wykorzystywany był przez Christiana Daniela Raucha.
Pochodzące z Charlottenburga rzeźby figuralne, wazony, jak i elementy małej architektury ogrodowej w większości zostały umieszczone w Ogrodzie Różanym. Należą do nich: cztery posągi alegoryczne (Pszczelarstwo, Rolnictwo, Rybołówstwo, Zgoda), dwie pary puttów, flankujące schody na pergolę (oryginały eksponowane w Pawilonie Rzeźby), dwa posągi psów oraz posąg Wiktorii.
Dobór tematyki rzeźb, jak również umieszczenie ich w ogrodzie sąsiadującym bezpośrednio z prywatnymi apartamentami Potockich wskazuje nie tylko na świetną orientację w ówczesnych, najświeższych trendach sztuki rzeźbiarskiej, ale jest również odzwierciedleniem osobistych upodobań właścicieli rezydencji.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 67,0 cm, szerokość: 59,0 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba - inne
Technika
rzeźbienie
Tworzywo / materiał
ceramika
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.