Figura kultu przodków
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Figurki mintadi
Rzeźba ntadi (liczba mnoga mintadi) przedstawia zadumanego naczelnika wioski. Jest to częsty motyw pojawiający się w sztuce ludności grupy etnicznej Bakongo. Mężczyzna w pozycji siedzącej, z głową podpartą dłonią i przymkniętymi, zamyślonymi oczami nazywany jest fumani, czyli myśliciel.
Mintadi w języku kikongo oznacza strażników, opiekunów i wiąże z tradycją i kulturą królestwa Kongo powstałego w dolnym biegu rzeki Kongo (dzisiejsze tereny północnej Angoli, Republiki Kongo, zachodniej części Demokratycznej Republiki Konga), które swój szczyt rozwoju osiągnęło w XV–XVI wieku, a w 1914 roku zostało przekształcone w kolonię portugalską. Przypuszcza się, że figurki mintadi wykonywano już w XVI wieku. Podparciem dla tej tezy są listy pisane przez władcę królestwa Kongo w latach 1510–1514, adresowane do króla Portugalii. Z pewnością istniały już w 1695 roku, kiedy to jeden z misjonarzy przywiózł cztery z nich do Europy. Obecnie rzeźby te znajdują się w Muzeum Narodowym Prehistorii i Etnografii im. Luigi Pigorini w Rzymie.
Mintadi najczęściej stawiano na cmentarzach, na grobach szefów wiosek, ich matek oraz żon. Występowały również w miejscach ogólnie czczonych, na przykład na ołtarzach rodzinnych.
Katarzyna Findlik-Gawron
Inne nazwy
ntadi (mintadi)
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 40.5 cm, szerokość: 13.6 cm
Rodzaj obiektu
przedmiot obrzędowy, rzeźba
Technika
rzeźbione
Tworzywo / materiał
kamień
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna