Portret kobiecy ujęty en trois quatres
Portret kobiety
1. połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Emalie europejskie
Zachowana płaska czara jest zapewne częścią dekoracyjnej patery, o czym świadczy uszkodzenie w centralnej jej części, gdzie przypuszczalnie znajdowało się miejsce łączenia z trzonem. Powierzchnia została całkowicie pokryta emalią z dekoracją en grisaille na czarnym tle ze złoceniami. Wewnątrz ukazana jest scena sądu Parysa. Na zewnętrznej stronie przedstawiono gwiazdę z liści akantu i złote arabeski.
Sąd Parysa to jedno z popularniejszych zdarzeń mitologicznych. Parys, zwany również Aleksandrem, był młodszym synem króla Priama i Hekabe. Jego urodziny poprzedził znak wróżebny, który mówił, że narodzone dziecko stanie się przyczyną upadku Troi. Aby uciec przed przeznaczeniem, noworodka odprawiono z pałacu, zlecając jego zabicie. Do dzieciobójstwa jednak nie doszło, a niemowlęciem zaopiekowali się pasterze. Parys wyrósł na pięknego i opiekuńczego młodzieńca, ale scena sądu, która rozegrała się z jego udziałem, stała się zarzewiem wojny trojańskiej. Podczas zaślubin Tetydy i Peleusa pojawiła się Eris (Niezgoda), która rzuciła złote jabłko między uczestników ceremonii. Jabłko miało zostać przyznane najpiękniejszej z kobiet. Powstał spór, o którego rozsądzenie poproszono Parysa/Aleksandra, a jego imię znaczyło obrońca. Trzy przybyłe do Parysa boginie: Hera, Atena i Afrodyta, chcąc zwyciężyć, ofiarowywały sędziemu cenne dary. Parys uległ obietnicy Afrodyty pozyskania miłości najpiękniejszej kobiety – Heleny spartańskiej. Scena sądu stała się wdzięcznym tematem podejmowanym przez wielu artystów. Zwykle przedstawiano Parysa jako pasterza, na tle lesistego krajobrazu, rozsądzającego spór bogiń.
Misa była pokazywana warszawskiej publiczności podczas Wystawy starożytności i przedmiotów sztuki w 1856 r. w pałacu hr. Augustostwa Potockich przy Krakowskim Przedmieściu 32 (dziś: Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego). W katalogu tej wystawy opisana pod pozycją 795 jako miska emaliowana, co oznacza, że już wtedy nie posiadała stopy
Joanna Paprocka-Gajek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 4,5 cm, szerokość: 20,5 cm
Rodzaj obiektu
naczynie dekoracyjne
Technika
kucie, emalia, złocenie złotem proszkowym
Tworzywo / materiał
miedź
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1. połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
4. ćwierć XVIII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna