![MNS/H/997 Puzderko z widokiem nabrzeża w Szczecinie - ujęcie ze skosu; Cynowe puzderko w kształcie skrzyneczki na czterech niskich, lekko wygiętych na zewnątrz, żyłkowanych nóżkach, dekorowane wypukłym ornamentem kwiatowym na ściankach bocznych i w narożnikach wieka pokrywy. Na środku wieka pokrywy okrągła plakieta, obramowana ornamentem perełkowym z wydłużonymi trójkątnymi poszerzeniami sięgającymi górnej i dolnej krawędzi pokrywy. Ozdobione ażurową linią poszerzenia tworzą czworoboczny wykrój zewnętrzny plakiety, ułożonej przekątnie w centrum wieka. Okrągłe wnętrze plakiety wypełnia reliefowy widok nabrzeża w Szczecinie z napisem u góry: STETTIN / BOLLWERK. Na pierwszym planie Odra ze statkami przy obu brzegach, na brzegu zachodnim zwarta zabudowa kamienicowa po lewej i pas zieleni po prawej stronie w głębi. Most przez rzekę po prawej. W tle za budynkami liczne kominy. Elementy architektury bez cech identyfikujących Szczecin. Półplastyczny ornament roślinny dekoracji zewnętrznej składa się z pięciopłatkowych, zaokrąglonych kwiatków z okrągłym środkiem i drobnych listków wypełniających tło. Wieko lekko wypukłe z krawędzią nieznacznie wyniesioną, podzieloną na łukowe odcinki tworzące falistą linię brzegu, ozdobionego listwą zamknięcia pokrywy z kreskowanym lambrekinem pod łukami od strony zewnętrznej. Przednia ścianka poszerzona w centrum.](/brepo/panel_repo/2023/02/20/vksmdm/contain-360-1000-max-mns-h-997-diga2940-m.jpg)
Puzderko z widokiem nabrzeża w Szczecinie
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Szczecińskie suweniry
Prezentowany talerz z widokiem Szczecina wyprodukowany został przez manufakturę porcelany założoną w 1832 roku przez Johanna Friedricha Ferdinanda Schumanna, która pierwotnie znajdowała się w jego majątku w Kehnert, a następnie została przeniesiona do podberlińskiej dzielnicy Moabit.
W 1835 roku Porzellan-Manufaktur von F. Schumann und Sohn przejął syn Schumanna. Wytwórnia specjalizowała się przede wszystkim w produkcji filiżanek oraz serwisów stołowych, które nie osiągały najwyższej jakości, ale doskonale trafiały w potrzeby szerszej klienteli. Wyroby manufaktury Schumanna wytwarzane były głównie w oparciu o dość nowoczesne projekty nawiązujące do form rokokowych, stanowiąc konkurencję dla innych manufaktur, jak np. berlińskiej Królewskiej Manufaktury Porcelany używającej niemodnego już wówczas, klasycystycznego wzornictwa.
W 1846 roku zakład stał się największym producentem porcelany w Niemczech. Na fali popularności przedsiębiorstwo zaczęło zakładać sieć oddziałów, m.in. w Szczecinie – stolicy Prowincji Pomorskiej. Miejscową klientelę miały przyciągać umieszczane na wyrobach widoki miejsc charakterystycznych dla miasta. Przykładem jest talerz ukazujący Kościół św. Jana, namalowany według litografii Gustava Francka.
Produkty produkcji Porzellan-Manufaktur von F. Schumann und Sohn są obecnie obiektem pożądania wielu kolekcjonerów. Kruchość materiału z jakiego został wykonany talerz, a także fakt przetrwania do naszych czasów w niezmienionym kształcie decydują o jego wartości oraz unikatowości.
Anna Lew-Machniak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 2.5 cm
Rodzaj obiektu
talerz
Technika
wyciskanie w formie, wypalanie, malowanie naszkliwne
Tworzywo / materiał
porcelana
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1908 — 1939
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1901 — 1945
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna