![S/CS/1544/ML Talerz okrągły o falistym brzegu i pogrubionej krawędzi. Dno płaskie, kołnierz ukośnie odchylony pokryty reliefem plecionkowym z tzw. splotem Sułkowskiego. Dekoracja malarska w stylu Kakiemon rozmieszczona nieregularnie. Na dnie: dwa barwne ptaki (kukułki) siedzące na gałązce, nad nimi kwitnące chryzantemy. Na kołnierzu drobne gałązki kwiatowe na przemian z motylami. Barwy: błękit, czerwień, zieleń, żółcień, brąz i czerń.](/brepo/panel_repo/2022/04/14/l4djjo/contain-360-1000-max-s-cs-1544-ml-001.jpg)
Talerz
1738 — 1740
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Porcelana europejska XVIII/XIX wieku
We wczesnym okresie istnienia Królewskiej Manufaktury Saskiej Porcelany w Miśni (rok założenia 1710) naśladowano tam wzory wschodnie – zarówno w formie, jak i w dekoracji naczyń. Stąd wziął się zestaw egzotycznych motywów, które mogą się wydawać dziwaczne, dopóki nie odczytamy ukrytych w nich znaczeń. Te wzory dla Europejczyków były tylko ozdobą mającą upodobnić naczynia do drogocennej chińskiej porcelany, ale w tradycji chińskiej były nośnikami głębokich treści symbolicznych. Lecąca czapla o barwnie upierzonych skrzydłach to symbol długowieczności. Kwiatowe gałązki rozmieszczone na powierzchni talerza służą ozdobie, ale mają też ukryte znaczenie, zwłaszcza że pośród nich dostrzec można peonie – kwitnący krzew peonii to oznaka bogactwa, dobrobytu i szczęścia. Obok krzewu na dnie talerza przysiadł żuk – prawdopodobnie chrabąszcz majowy – który symbolizuje siłę fizyczną i hart ducha. Najbardziej niezwykły jest przedziwny stwór, określany w dokumentach manufaktury jako „koreański lew”, „zielony smok” – z powodu zielonego grzbietu – albo „skrzyżowanie smoka z tygrysem”. Smok w tradycji europejskiej jest straszliwym, budzącym grozę potworem. Na Wschodzie wprost przeciwnie – to potężne, skrzydlate stworzenie z wielkimi szponami jest symbolem mocy przynoszącej szczęście. Jest też jedną z najważniejszych istot w mitologii chińskiej, traktowaną w kulturze Zachodu jako symbol narodowy Chin. Wolne od symboliki są za to drobne kwiatki i owady rozrzucone na powierzchni talerza, sprytnie, a zarazem estetycznie ukrywające niedoskonałości szkliwa i przypadkowo powstałe plamki.
Barbara Czajkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt:
Rodzaj obiektu
talerz, naczynie
Technika
farby naszkliwne
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1738 — 1740
Muzeum Narodowe w Lublinie
1730 — 1740
Muzeum Narodowe w Lublinie
1730 — 1735
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna