![S/G/801/ML S/G/801/ML - Portret bliżej nieokreślonego mężczyzny w owalu. Ujęty w popiersiu, 3/4 w prawo. Twarz
pociągła o wysokim czole, duże, wypukłe oczy, wydatny, lekko](/brepo/panel_repo/2022/04/14/jvd2fp/contain-360-1000-max-s-g-801-ml-001.webp)
Portret Fürst und Kupferberg, Karl Joseph Maximilian Freiherr (?)
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Zaliczany do najwybitniejszych artystów okresu Młodej Polski Leon Wyczółkowski (1852–1936) należy do najznamienitszych portrecistów epoki, a malarstwo portretowe zajmuje szczególne miejsce w jego twórczości. Już w latach 80. XIX wieku, po zakończeniu studiów w krakowskiej akademii i powrocie ze Lwowa do Warszawy, w jego malarstwie wykształcił się typ portretu, który można określić jako „salonowy” – odwołujący się do kameralnych, niekiedy narracyjnych ujęć postaci charakteryzowanych na tle mieszczańskich wnętrz. Te wczesne akademickie kompozycje, tworzone zgodnie z zapotrzebowaniem ówczesnego establishmentu, przyniosły Wyczółkowskiemu popularność, dając jednocześnie wyobrażenie o jego wielkim talencie. W późniejszych latach Wyczółkowski stworzył swoistą galerię portretów osobistości ze świata nauki, kultury i sztuki, które często z artystą łączyły bliskie, przyjacielskie relacje. Równie chętnie, zgodnie z młodopolską fascynacją ludowością, portretował górali i chłopów w strojach ludowych. Najchętniej sięgał po pastel, rezygnując niemal zupełnie z medium olejnego, tłumacząc się alergią na zapach farb. Wybór pasteli znajdował również uzasadnienie w temperamencie artysty – technika ta, łącząca dużą swobodę tworzenia z szybkością procesu, była zdecydowanie bliższa jego naturze niż malarstwo farbami olejnymi. Portrety Wyczółkowskiego odznaczają się wnikliwą psychologiczną charakterystyką, którą artysta łączył zazwyczaj z realistycznym ujęciem postaci, warsztatową perfekcją i wyrafinowaną, stonowaną paletą barwną. Reprezentacyjny charakter wizerunku krakowskiego prawnika – Edwarda Chmielarczyka, malowanego pastelem połączonym z temperą, podkreśla statyczna poza i powściągliwy spokój portretowanego, jego poważny, pełen skupienia, nieco zamyślony wyraz twarzy i skierowany ku widzowi wzrok. Wyczółkowski koncentruje się na szczegółowym opracowaniu głowy mężczyzny, modelowanej przez padające z boku światło, które wydobywa jego twarz z cienia. Na uwagę zasługuje tło kompozycji – tworzy go utrzymana w stonowanych zieleniach tkanina z dekoracyjnym, dynamizującym kompozycję ornamentem, pochodząca być może z bogatej kolekcji artysty obejmującej między innymi wschodnie kobierce i kilimy.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 65 cm, szerokość: 74 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
pastel
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
Muzeum Narodowe w Lublinie
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1930
Muzeum Narodowe w Lublinie
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1934
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.