![MBP/13/M/ML Fotografia przedstawia młodego Emila Trembińskiego. Chłopiec ubrany jest w ciemną marynarkę i takiego samego koloru spodnie, czarną koszulą, czarne pończochy oraz skórzane buty sięgające połowy łydki. W lewej dłoni trzyma mały bicz, prawą opiera o udo. Chłopiec siedzi na pniaku. Po jego prawej stronie widać biało-czarnego psa który stoi na dwóch tylnych łapkach. W lewym, dolnym rogu znajduje się napis „Orion”. Na odwrocie, wzdłuż prawej krawędzi, widnie podpis wykonany ołówkiem: Emil Trembiński. Po środku znajduje się drukowana nazwa firmy „Orion”.](/brepo/panel_repo/2022/12/07/ed0bqz/contain-360-1000-max-mbp-13-m-ml-001.jpg)
Emil Trembiński
około 1890
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Rysunki Kasi Walentynowicz do projektów Miejsca Edukacji Rodzinnej „U króla Maciusia”
Przedstawienie czarno-białe, na prawie całą wysokość karty - dwóch zwierząt: jelenia i jednorożca, tj. legendarnego zwierzęcia przypominającego konia, ale z jednym rogiem wyrastającym na czubku łba. Są zantopomorfizowane – w sposób nadający im sympatyczny dla dzieci wygląd.
Stoją obok siebie w pozycji ludzkiej, z założonymi rękoma, ubrane w bluzy w szerokie paski białe i czarne. Oczy i (schematyczne) uśmiechy - ludzkie. Nogi jelenia - ze wzorem przypominającym puzzle lub konturową mapę wysp.
Widoczne robocze, zarzucone elementy rysunku: zwłaszcza bardziej zewnętrzna linia łokcia, która została przekreślona trzykrotnie.
Jeleń jest motywem typowym dla tradycji żydowskiej, to zwierzę wymienione w sentencji z talmudycznych Przypowieści Ojców/ Sentencji Praojców (5,20): „Bądź śmiały jak lampart, lekki jak orzeł, rączy jak jeleń, a silny jak lew - do wypełniania woli Ojca twego, który [jest] w niebie” (za: M. Wodziński, „Groby cadyków w Polsce. O chasydzkiej literaturze nagrobnej i jej kontekstach”, Wrocław 1998, s. 96, przyp. 8; wg przekładu Salomona Spitzera z 1926). Jednorożec jest również motywem typowym dla kultowej sztuki żydowskiej (powszechnym już w XVIII w. na terenach Europy Wschodniej). Ma wiele znaczeń, symbolizuje np. człowieka sprawiedliwego (w takim znaczeniu przedstawiany m.in. na macewach), może być znakiem zbawienia.
Przemysław Kaniecki
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
flamaster, ołówek
Tworzywo / materiał
tusz, grafit, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1890
Muzeum Narodowe w Lublinie
1925 — 1929
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
2016
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna