Bergpredigt IV | Kazanie na górze IV
scena biblijna
1921
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych
Kompozycja Lovisa Corintha w sposób pełen ekspresji ukazuje scenę biblijną rozpoczynającą Pasję Chrystusa – modlitwę na Górze Oliwnej, która przypomina wizję senną. Jezus w ekstazie unosi się nad ziemią i gwałtownym ruchem splata ręce na piersi. Wpatruje się w postać anioła, która wyłania się z obłoków. Wysłannik Boga trzyma kielich goryczy symbolizujący nieodległą mękę Jezusa. Za jego plecami stromo w przepaść opada stok góry, u której stóp leżą pogrążeni we śnie dwaj uczniowie, Jakub Większy i Jan – przyszły Ewangelista, synowie Zebedeusza, rybaka i szkutnika z miasta Kafarnaum.
Grafikę wykonaną techniką akwaforty i suchej igły, odbitą na czerpanym papierze żeberkowym, wydał w Lipsku w trzeciej dorocznej tece na rok 1915, związek Vereinigung zur Förderung der Original-Graphik na rzecz stowarzyszenia Verein der Freunde graphischer Kunst. Oprócz ryciny Corintha noszącej nr 1, teka zawierała siedem prac innych artystów: Wilhelma Laagego, Albrechta Leistnera, Maksa Liebermanna, Hansa Alexandra Müllera, Waltera Tielmanna, Hansa von Volkmanna i Ericha Wolfsfelda. Takie teki graficzne obejmowały wybrane prace różnych artystów wykonane w jednym roku. Służyły prezentacji ich dorobku i podsumowaniu osiągnięć w danym okresie. Umożliwiały rozpowszechnienie odbitek pośród miłośników i kolekcjonerów sztuki graficznej, którzy niejednokrotnie byli także fachowcami zajmującymi się badaniem sztuki. Celem tek graficznych było też promowanie sztuki czarno-białej.
Lovis Corinth urodził się w1858 roku w Tapiau (obecnie Gwardiejsk) w Prusach Wschodnich, zmarł w 1925 roku w Zandvoort w Holandii. Studiował na akademiach sztuki w Królewcu i Monachium. Uzupełniał wykształcenie w Antwerpii oraz w Paryżu na prywatnej Académie Julian u Tony’ego Roberta-Fleury’ego i Williama Bougereau. Od 1901 roku mieszkał i tworzył w Berlinie. Jego dzieła wyróżniała niezwykła ekspresja i dramatyzm.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 540 mm, szerokość: 435 mm
odcisk: wysokość: 299 mm, szerokość: 200 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
sucha igła, akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany żeberkowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1921
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna