![MNS/Graf/3885 scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka czarną farbą drukarską na pionowym prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – z lewej strony brak śladu odcisku płyty. Papier silnie zniszczony, pognieciony, poprzedzierany, przedarcie pośrodku od prawej strony podklejone na verso szarym papierem, prawy dolny róg silnie oddarty.
Przedstawienie figuralne z grupą postaci towarzyszącą podnoszeniu krzyża z przybitym Chrystusem. Na pierwszym planie cztery kobiety z kilkorgiem małych dzieci leżąc i siedząc na ziemi, każda w innej pozie, przyglądają się scenie i lamentują. Towarzyszy im szczekający pies. Za nimi stoi Matka Boska, której towarzyszy św. Jan Ewangelista trzymając ją za ręce i pocieszając. Matka Boska stoi tyłem do sceny, ale odwraca głowę w stronę syna. Po lewej stronie widoczni słudzy dokonujący egzekucji. W tle ciemny stok wzniesienia otaczającego miejsce kaźni. Pod przedstawieniem, po lewej napis AMICITIAE QVOD SVPERSTITI / DESTINARAT DEFVNCTO L. M. D. D. Q., po prawej formuła przywileju w dwu wersach: Cum priuilegiis Regis. Christianissimi / Principum Belgarum et Ordinum Batauiae.](/brepo/panel_repo/2024/02/14/9gxi6g/contain-360-1000-max-mns-graf-3885-dscf7682-m.jpg)
De Kruisoprichting | Podniesienie krzyża
scena biblijna
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Alfred Geisler w latach 1905/1906 uczęszczał do warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W kolejnym roku wyjechał do Paryża, gdzie od razu zaprezentował się jako zdolny pejzażysta i portrecista. Częstym motywem jego twórczości stały się kompozycje oparte na schematach przedstawieniowych renesansu i manieryzmu. Podczas ekspozycji Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w 1919 roku Geisler zaprezentował obraz Topielec. Rok później związał się Centralnym Instytutem Propagandy w Warszawie, dla którego wykonywał plakaty, afisze i transparenty. Na początku lat dwudziestych Geisler zamieszczał także rysunki satyryczne w czasopismach „Szczutek”, „Łazik” i „Ochotnik”. Karykatury te świadczyły o ekspresjonistycznych predylekcjach autora. Pracom malarskim Geislera przypisywano wpływy francuskie – zauważalne w palecie barwnej charakterystycznej dla „następców Cézanne’a”. W obrazie ze zbiorów szczecińskich artysta powrócił do uwiecznionego już w młodzieńczej fazie twórczości rodzajowego motywu. Układ postaci nasuwa jednak wyraźne skojarzenia z utrwalonym w sztuce chrześcijańskiej typem ikonograficznym opłakiwania Chrystusa. Kobiety w bretońskich czepcach to współczesne trzy Marie, mężczyźni w rybackich kapokach, podtrzymujący zielonkawe ciało nieboszczka w białym perizonium, odgrywają tu rolę świętych Jana, Nikodema i Józefa z Arymatei. Splot motywów religijnych oraz marynistycznych pozwala umieścić to płótno w tradycji nowoczesnego malarstwa francuskiego, zapoczątkowanej normandzkimi dziełami realisty Pierre’a-Marie Beyle’a i kulminującej w chrystologicznych obrazach z rybakami Georges’a Rouaulta z końca lat trzydziestych XX wieku. Zwłaszcza twórczość tego ostatniego zdawała się zainspirować Geislera do ekspresyjnego traktowania barwy i silnych uproszczeń formalnych, nadających przedstawieniu duży ładunek emocjonalny.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 75 cm, szerokość: 102 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1966
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1896
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna