treść serwisu

Kompletna maska młodej dziewczyny

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Kompletna maska młodej dziewczyny w języku dogo-so jest nazywana będę, bęzę, w języku sigi-so awa pini, czyli młoda maska. Wykonano ją z włókien roślinnych. Składa się z „kominiarki” ozdobionej muszlami kauri nakładanej na głowę, napierśnika (w formie stanika) z miseczkami wykonanymi z owoców baobabu, również ozdobionego muszlami kauri i różnobarwnymi szklanymi paciorkami, bawełnianych spodni samodziałowych barwionych indygo, trzech spódniczek (czarnej, czerwonej i żółtej) oraz bransolet nakładanych na ramiona i nadgarstki. Tancerz trzyma w ręku kij, którym wymachuje do rytmu. Będę tańczy wraz z innymi maskami w trakcie święta pogrzebowego Dama, a także w czasie żniw razem z maskami yona i bambara kaze pilnuje przed kobietami i dziećmi drzew sa.

Maska przedstawia młodą dziewczynę Andumbulu imieniem Yabêzê pożartą przez lwa. Andumbulu to mityczne istoty niskiego wzrostu żyjące w buszu. Mężczyzna z jej rodziny zabił lwa, z którego wydobyto łopatkę (kość) i zbudowano na niej ołtarz buguturu. Zatknięto na nim kawał drewna dannu ozdobiony zakrwawionymi włóknami pochodzącymi z przepaski biodrowej dziewczyny, w którą była ubrana w chwili śmierci. Włókna zawierały nyama, czyli energię życiową zwierzęcia. Te zabiegi pozwoliły ochronić zabójcę lwa, okazały się jednak nieskuteczne wobec jego syna. Bardzo chorego chłopca zabrano do wróżbitów, którzy oświadczyli, że trzeba upleść maskę na podobieństwo zmarłej dziewczyny, a na dannu w ołtarzu buguturu wykonać jej rysunek. Chłopiec nałożył uplecioną maskę, dotknął nią rysunku na dannu i tym gestem przeniósł na drewno zagrażającą jego zdrowiu nyama Yabêzê. Siedzibą jej energii życiowej stał się ołtarz buguturu.

Odtąd zdrowy i chroniony syn myśliwego tańczył w masce, żeby nie zapomnieć o zmarłej dziewczynie.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

będę, bęzę, awa pini

Autor / wytwórca

nieznany
stowarzyszenie Awa
Dogonowie

Wymiary

element a: wysokość: 43.5 cm

Rodzaj obiektu

obrządek/ceremonia pogrzebowy/wa, strój, maska, strój ceremonialny

Technika

tkane, naszywane, plecione

Tworzywo / materiał

nici bawełniane, tkanina (samodział), muszle kauri, nici, barwniki naturalne, włókno roślinne

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1970

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Bandiagara, okręg (Republika Mali)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/2761/a-i

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd