Czarka
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Emalie europejskie
Jeden z sześciu owalnych talerzyków, dekorowanych emalią en grisaille w tonach brązowych, z białymi akcentami. Wspólnym motywem dla zestawu są białe meandrujące linie przy krawędziach kołnierza, przechodzące na osi pionowej w kartusze wypełnione napisami odnoszącymi się do poszczególnych scen. Pomiędzy nimi wić roślinna. Na rewersie popiersie w profilu, zwrócone w lewo bądź w prawo. Naczynia połączone są w pary zgodnie ze związkiem wynikającym z miłosnej historii opisanej w Metamorfozach Owidiusza.
Dekorację lustra naczynia stanowi scena myśliwska na tle pejzażu. Para psów i biegnący z nimi myśliwi, widoczni po prawej stronie, gonią bobra. Bóbr, widoczny po lewej stronie, zatrzymuje się i odgryza własne genitalia („strój”), aby w ten sposób powstrzymać pościg. „Strój” bobra w średniowieczu stanowił cenne trofeum, któremu przypisywano właściwości lecznicze. W kartuszach na osi plakiety napisy – u góry: Qvelqve fo[…]rachEt, u dołu: SA. vie. Na rewersie, w medalionie, głowa postaci mitologicznej z przedstawieniem wizerunku Narcyza, ukazana w profilu zwróconym w prawo, opatrzona podpisem: NARSISVS. Scena, tak jak i pozostałe z kompletu, wykonana została zapewne wg ryciny zamieszczonej we francuskich edycjach dzieła Andrei Alciato Emblematum liber, przygotowanych przez Guillaume’a Roville’a z Lyonu (1548), gdzie dodatkowo wizerunek opatrzony został inskrypcją. Tworzy parę z naczyniem dekorowanym na rewersie wizerunkiem nimfy Echo, w profilu zwróconym w prawo (Wil.212).
Talerzyk był pokazywany warszawskiej publiczności podczas Wystawy starożytności i przedmiotów sztuki w 1856 r. w pałacu hr. Augustostwa Potockich przy Krakowskim Przedmieściu 32 (dziś: Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego). Opisano go (błędnie) w katalogu tej wystawy pod pozycją 791/5.
Joanna Paprocka Gajek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 19,0 cm, szerokość: 16,0 cm
Rodzaj obiektu
plakieta
Technika
kucie, emalia, złocenie złotem proszkowym
Tworzywo / materiał
miedź
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.