List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Sceny rodzajowe (XIX – 1. połowa XX wieku)
Franciszek Kostrzewski (1826–1911) kształcił się w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1844–1849) pod kierunkiem między innymi Aleksandra Kokulara, Rafała Hadziewicza, Marcina Zaleskiego i Jana Feliksa Piwarskiego. Dzięki Piwarskiemu, który wpłynął na wczesną twórczość Kostrzewskiego, rozwinął on umiejętność oddania charakterystyki postaci i analizowania pejzażu. Wspólnie z poznanymi podczas studiów artystami, między innymi Józefem Brodowskim, Wojciechem Gersonem, Juliuszem Kossakiem i Henrykiem Pillatim, założył tak zwaną Grupę Marcina Olszyńskiego, której nadano miano pierwszej cyganerii warszawskiej. Artystom skupionym wokół Olszyńskiego – warszawskiego mecenasa sztuki i fotografa, przyświecały idee patriotyczne związane z pragnieniem odnowy malarstwa polskiego, które realizowali w swoich działaniach artystycznych podczas podróży po kraju i wędrówkach po Warszawie. Wczesną twórczość Kostrzewskiego zdominowały ukazywane na tle pejzażu rozbudowane sceny rodzajowe z życia ludu, łączące zmysł kompozycyjny z trafną charakterystyką typów ludowych, co było nawiązaniem do tradycji malarstwa holenderskiego. Zaangażowanie społeczne i wrażliwość na nierówności piętnował przy pomocy języka satyry, z czasem zaczął masowo wytwarzać humorystyczne akwarele i szkice rysunkowe opatrzone zazwyczaj żartobliwym komentarzem, publikowane między innymi w: „Tygodniku Ilustrowanym”, „Kłosach”, „Biesiadzie Literackiej”, „Wędrowcu”, które zapewniały artyście stabilność finansową. W wydanym w 1891 roku pamiętniku wskazywał, że należy być zabawnym, tworzyć rzeczy małe, wesołe, tanie i na czasie, a w karykaturze unikać rysu krytycznego. Kostrzewski stał się kronikarzem życia codziennego stolicy, z zaangażowaniem relacjonującym bieżące wydarzenia społeczne, kulturalne i obyczajowe, piętnującym przywary grup społecznych. W akwareli, będącej satyrycznym komentarzem rzeczywistości, artysta stworzył zabarwiony gorzką ironią wizerunek mężczyzny, którego charakteryzuje przez pryzmat zgubnego nałogu pijaństwa.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 29 cm, szerokość: 19.5 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
akwarela
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Kostrzewski, Franciszek
1889
Muzeum Narodowe w Lublinie
Kostrzewski, Franciszek
1892
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.