treść serwisu

Rydwan Amora - mozaika

Jest częścią kolekcji: Varia

Nota popularyzatorska

Rydwan Amora

Rydwan Amora to obraz wykonany w technice mikromozaiki (mosaici in piccolo, mosaico minuto). Był to sposób „malowania” polegający na układaniu według zaplanowanej kompozycji różnorodnych kolorystycznie, drobnych, twardych elementów. Ich odpowiedni dobór oraz montaż pozwalał na sugestywne, przestrzenne, odwzorowanie zamierzonego tematu. Mikromozaiki – jak wskazuje nazwa – różniły w stosunku do macierzystej techniki – mozaiki - zredukowaną skalą elementów, z których budowany był obraz – najczęściej także niewielkiego formatu. Budulcem były drobne, najczęściej czworoboczne, kawałki nieprzezroczystego szkła (smalti filati), o plastycznej strukturze, układane na scalającej masie - kicie. Technika została opracowana w ostatniej ćwierci XVIII wieku w Rzymie. Na przełomie wieków XVIII i XIX, oraz w pierwszej połowie XIX, obrazy wykonane w ten sposób stały się jednym z najpopularniejszych przedmiotów nabywanych przez odbywający swoje włoskie Grand Tour Europejczyków spoza Alp.

Prezentowany przedmiot w technice mikromozaiki ukazuje rydwan otoczony atrybutami, które utożsamić możemy z alegorycznym przedstawieniem miłości. Rydwan prowadzony jest przez dwa powiązane wstęgą, całujące się gołąbki – jeden z nich stoi na kolumnie, drugi na ziemi. W pustym rydwanie dostrzegamy kołczan ze strzałami – oręż Amora, boga miłości. Płonąca pochodnia również może być odczytana jako obrazowe odzwierciedlenie płomiennego uczucia, a frunący ponad nim motyl, jest symbolicznym przedstawieniem Psyche, ukochanej Amora. Historia miłości tych dwoje podana została przez Apulejusza z Madaury (II w. n.e.), stając się jedną z chętniej podejmowanych narracji mitologicznych w sztuce. Opowieść o Amorze uosabiającym miłość cielesną oraz Psyche – której postać utożsamia duszę, jest odzwierciedleniem dychotomicznej natury miłości; jej aspektu cielesnego i duchowego. Warto wspomnieć, że historie tych dwoje opowiedziana została również we freskach zdobiących galerie pałacu wilanowskiego. Nieznany jest twórca przedstawianej mozaiki. Z dużym prawdopodobieństwem można wskazać jako miejsce jej powstania Rzym, zaś datę – wspomniany wyżej przełom XVIII i XIX wieku.

Rzym, Grand Tour, pamiątka, rzemiosło, mozaika, antyk, Amor, Psyche, gołębie, pochodnia, kołczan, strzały, Apulejusz z Madaury

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 31,3 cm, szerokość: 35,9 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

mozaika, złocenie

Tworzywo / materiał

szkło; kamień; sosna

Czas powstania / datowanie

kon. XVIII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Rzym

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1206

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Sypialnia Pana

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd