treść serwisu

Święta Magdalena i Święty Piotr

Nota popularyzatorska

Tradycja chrześcijańska utożsamia św. Marię Magdalenę z grzesznicą, która – według relacji Jana Ewangelisty – obmywała łzami stopy Jezusa i ocierała je swoimi włosami. Była też obecna podczas ukrzyżowania i śmierci Chrystusa oraz zdjęcia z krzyża i pogrzebu. Jako jedna z trzech niewiast zdziwiła się na widok pustego grobu i jako pierwsza przekazała apostołom wiadomość o zmartwychwstaniu. Później, podobnie jak uczniowie, podróżowała gorliwie, głosząc ewangelię. Nazywano ją apostołką apostołów, a pobożność przyczyniła się do uznania za patronkę wszystkich żałujących za grzechy.

Kult świętej do dziś jest powszechny w Kościele prawosławnym i rzymskokatolickim. Na ikonach jest niewiastą w średnim wieku odzianą w długą szatę i białą chustę, która w rękach trzyma krzyż i naczynie z olejkiem. W ikonografii zachodniej często jest przedstawiana jako półnaga pokutnica osłonięta długimi włosami. Wśród jej innych atrybutów są: kadzielnica, gałązka palmowa, księga, czaszka, włosiennica, zwierciadło.

Świętą Marię Magdalenę, pełniącą rolę przywódczyni kobiecej wspólnoty, porównywano do św. Piotra. Apostoł ten był zaufanym uczniem Chrystusa i jako pierwszy uznał go za Mesjasza. Był także świadkiem szczególnych chwil w działalności swego nauczyciela i mimo iż trzykrotnie się go zaparł, została mu powierzona rola sprawowania pieczy nad przyszłym Kościołem. W ikonografii jest najczęściej przedstawiany jako łysiejący, brodaty, siwy starzec, z parą złotych kluczy w dłoni, z książką lub zwojem, z laską czy mieczem, z kogutem.

Postaci świętych były inspiracją dla wielu malarzy. Ich wizerunki stworzyli między innymi Botticelli, Caravaggio, Georges de La Tour, Rembrandt, Tycjan, byli również obecni w malarstwie i kulturze ludowej. Święta Maria Magdalena, w wierzeniach ludu powszechnie uznawana za pokutnicę, była bardzo ważną postacią kobiecą – drugą po Matce Boskiej. Przez wielkich mistrzów była przedstawiana z naczyniem z drogocennym olejkiem, natomiast w wersji ludowej zastąpiły go łzy skruchy. Podobnie apostoła przedstawiano ze łzami spływającymi po policzkach oraz kogutem, symbolem jego zdrady. W biblii ludowej ci święci często byli prezentowani jako para grzeszników, która dostąpiła miłosierdzia. Może dlatego na tym ciekawym obrazie zostali połączeni.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Rodzaj obiektu

malarstwo, obraz

Technika

technika olejna

Czas powstania / datowanie

1801 — 1900

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Ostrów Lubelski (województwo lubelskie, powiat lubartowski, gmina Ostrów Lubelski)

Numer identyfikacyjny

E/16692/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd