Figura kultu sił wegetacji
1901 — 1971
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Figurki kamienne z Afryki Zachodniej
Figury nomolisia (liczba pojedyncza nomoli) oraz pomda lub pomta (liczba pojedyncza pomdo) odkrywane są przy okazji prac rolnych w Sierra Leone oraz w sąsiedniej Gwinei. W Sierra Leone nazywane są nomolisia, natomiast w Gwinei pomda. Ich pojawienie się odczytywane jest jako dobry znak. Kissi traktują wykopywane figurki jak powracających przodków, natomiast współcześni mieszkańcy Sierra Leone uważają je za duchy opiekujące się plonami. Mimo pewnych podobieństw, figurki te różnią się nieco stylem. Rzeźby pomda zazwyczaj przestawiają postać ludzką w pozycji siedzącej z krótkimi, przykurczonymi nogami, dużą głową i wyrazistą twarzą o grubych rysach, wypukłych oczach, szerokim i płaskim nosie. Natomiast nomolisia mają duże okrągłe głowy, wyłupiaste oczy, pełne nosy z wyraźnie zaznaczonymi nozdrzami oraz często otwarte usta z widocznym uzębieniem.
Zarówno nomolisia jak i pomda są rzadko spotykane w muzealnych kolekcjach. Niejasny jest cel ich powstawania. Problem sprawia również ich datowanie oraz określenie grupy etnicznej, której przedstawiciele je wykonali (oba typy figurek nie są wytworami ich obecnych użytkowników). Pierwotnie prawdopodobnie były to przedstawienia postaci obdarzonych kultem, chwałą czy dostojeństwem. Współcześnie traktowane są jako figurki powodzenia oraz strażnicy ogniska domowego.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 8 cm, szerokość: 5.5 cm
Rodzaj obiektu
przedmiot obrzędowy, figura
Technika
rzeźbienie
Tworzywo / materiał
steatyt
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1901 — 1971
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1901 — 1971
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1901 — 1967
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna