![MNS/SWO/250 Tower of Babel - ujęcie z przodu; Drewniane, bambusowe pudełko - pozytywka składające się z trzech drewnianych elementów (nałożonych jeden na drugim). Na szczycie oraz wbudowane w dwie części (pierwsza i druga od góry) mają wbudowny mechanizm wytwarzający dżwięki, który uruchamia się przekręcając metlowe korby. Z przodu w części środkowej obiektu wystaje z półokrągłego (w kształcie łuku) wycięcia metalowa korba, takie samo wycięcie znajduje się poniżej tej części. Na szczycie zamontowany jest mechanizm - metalowe urządzenie, przez które przechodzi pasek białego papieru z dziurkami o szer. 7 cm. i długości ok. 40 cm, oba jego końce sklejone są taśmą przezroczystą. Wraz z przekręcaniem metalowej korbki wystającej nad kolejną, gładką stroną obiektu - wytwarzany jest dźwięk, a pasek papieru przesuwa się.](/brepo/panel_repo/2024/03/20/omtknm/contain-360-1000-max-mns-swo-250-diga3682-m.jpg)
Tower of Babel | Wieża Babel
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
August Ludwig Most wykonał tę kompozycję w 1834 roku, w którym powrócił na stałe do Szczecina po latach studiów i pracy w Berlinie i Dreźnie. Dzieło zaprezentowane zostało na dorocznej wystawie Królewskiej Akademii Sztuki w Berlinie. Okazało się tak atrakcyjne, że bezpośrednio z wystawy zostało zakupione przez Berlińskie Towarzystwo Sztuki. Do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie zostało zakupione prawie dwa stulecia później za pośrednictwem Domu Aukcyjnego Kunsthaus Lempertz w Kolonii, wcześniej znajdowało się w zbiorach prywatnych w Nadrenii.
Malarz przedstawił rozbudowaną, wielofiguralną scenę rodzajową we wnętrzu murowanej, sklepionej gospody z wysokimi arkadowymi oknami. Wśród osób wypełniających karczmę znajduje się liczna i zróżnicowana reprezentacja lokalnej społeczności. Pośrodku, przy dużym stole ucztuje wesołe towarzystwo. Przy małym stole obok okna siedzą pojedynczy goście, jeden czyta gazetę, drugi siedzi zatopiony w myślach, inny śpi. Przez otwarte drzwi wpada z impetem trójosobowa kapela. Kobieta z obsługi pracuje przy kontuarze pod ścianą. Mały pomocnik dokłada szczapy drew do piecyka. Na podłodze, ścianach i meblach rozmieszczone są w nieładzie różne naczynia i sprzęty.
Charakterem sceny i jej opracowaniem Most nawiązał do nowożytnego malarstwa holenderskiego. Jest to widoczne m.in. w perspektywicznym przedstawieniu sali, pozach i gestach postaci, wiernym oddaniu sprzętów i przedmiotów, oświetleniu wnętrza. Sztuka siedemnastowiecznej mieszczańskiej Republiki Siedmiu Zjednoczonych Prowincji Niderlandzkich była ideowo i artystycznie bliska emancypującemu się mieszczaństwu niemieckiemu w okresie biedermeieru, które zapewne także ze względów prestiżowych chętnie wieszało na ścianach swych mieszkań sceny malowane w stylu obrazów tworzonych dla bogatych mieszczan holenderskich sprzed dwóch stuleci.
Dariusz Kacprzak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 59 cm, szerokość: 77.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
deska drewniana
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
XX wiek
Muzeum Narodowe w Lublinie
XX wiek
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna