![ML/H/F/640/2 Po lewej stronie budynek otoczony rusztowaniami, pośrodku na torach lokomotywa, po prawej stronie inne budynki kolei. Budynek komory celnej murowany, dach przykryty blachą. Rusztowania drewniane, prowadzą do nich dwie rampy. Na placu poskładane deski. Dalej widoczny inny budynek, w górnej części otynkowany. Na placu sylwetki pojedynczych osób, przy torach dwie kobiety, w lokomotywie mężczyźni. Fotografia o zaokrąglonych rogach, obrysowana dookoła cienką ramką, naklejona na tekturę. Powyżej i pod fotografią napisy po rosyjsku - z lewej i po polsku- z prawej strony. W dolnej części informacja o autorze zdjęcia po rosyjsku.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/jb2a3w/contain-360-1000-max-ml-h-f-640-2-001.jpg)
Stacja kolejowa II klasy w Mławie
1877 — 1890
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Fotografie dokumentujące powstanie Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej (1876–1878)
Stacja kolejowa Praga znajdowała się poza granicami Warszawy. Była to stacja pierwszej klasy, największa w okolicy, dość rozbudowana – składała się z wielu obiektów: budynku dworca dla pasażerów, remizy dla parowozów, warsztatów kolejowych. Aby zbudować liczne rozjazdy dla pociągów, musiano zlikwidować dawny cmentarz dla zmarłych na cholerę.
Budynek pasażerski wzniesiono z drewna, według wzorców rosyjskich. Był to obiekt parterowy, na dość rozległym planie. Na całej długości od strony peronów posiadał zadaszenie. Od strony podjazdu wejście było ujęte pomiędzy dwie ozdobne wieżyczki o szpiczasto zakończonych daszkach.
Remiza była okrągła, mogła pomieścić 21 parowozów.
Praga nie leżała w tamtym czasie w granicach miasta. Z powodu odległości korzystali na tym dorożkarze, którzy pobierali dość wygórowane opłaty za dowóz pasażerów ze stolicy na stację.
Umieszczenie w tym miejscu dworca kolejowego bardzo wpłynęło na społeczeństwo Pragi. Wiele osób znalazło tu zatrudnienie, często całe rodziny. Na kolei pracowali ojcowie i synowie. Zawód kolejarza miał w tamtych czasach uznanie społeczne, był prestiżowy, kolejarz był osobą szanowaną.
Kolej praska miała duże znaczenie strategiczne. Była miejscem przeładunku towarów eksportowych z Rosji do Europy Zachodniej. Umożliwiała szybki transport wojska i broni. Właśnie z tego powodu dworzec, jak wiele innych, został spalony podczas I wojny światowej przez wycofujące się wojska rosyjskie po uprzedniej ewakuacji mienia wojskowego.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 31.2 cm, szerokość: 40 cm
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
sepia, odbitka fotograficzna
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1877 — 1890
Muzeum Narodowe w Lublinie
1877 — 1890
Muzeum Narodowe w Lublinie
1877 — 1890
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna