Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Meble
Niewielki stolik z prostokątnym blatem wsparty jest na nogach policzkowych. W tym wypadku to znaczy, że boczne krawędzie blatu odparte są na ażurowych, dwóch stylizowanych formach lir z czterema strunami ustawionych na trójkątnych ażurowych podstawach. Oba boki łączy listewka wiązania. Blat otoczony z trzech stron prostą listewką galeryjki wyraźnie wskazuje na funkcję stolika. Służył do pisania listów, czy bilecików, układania pasjansa. Dolna poprzeczka wiązania była miejscem oparcia nóg właścicielki bądź właściciela co podnosiło komfort korzystania z niego.
Element liry to jedyna dekoracja mebla, trzeba więc zwrócić uwagę na jej znaczenie.
Lira symbolizuje elementy muzyczne jak pieśń, muzykę, koncert, ale również natchnienie poetyckie i samą poezję, lirykę stąd jej nazwa. Lira była atrybutem Dawida, któremu przypisywano autorstwo psalmów. Jeżeli dodamy do nich takie pojęcia jak harmonia, miłość, przyjaźń, taniec, mądrość, intelekt, realizm, umiarkowanie, obłaskawienie, kontemplację można powiedzieć, że jest symbolem najszczytniejszych osiągnięć tego świata. Jako motyw dekoracyjny stosowana była już na przełomie XVIII i XIX w. w empirowych damskich sekretarzykach, postumentach, stolikach.
AK
wilanowska kolekcja, warsztat warszawski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 61,5 cm, szerokość: 73,0 cm
Rodzaj obiektu
mebel szkieletowy
Technika
stolarstwo
Tworzywo / materiał
brzoza
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna