Spodek
1764 — 1789
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Porcelana europejska XVIII/XIX wieku
Malowana purpurą jednobarwna dekoracja ma formę naśladującą popularne w tamtym czasie winiety książkowe. Były to kompozycje graficzne – figuralne lub ornamentalne – oparte pierwotnie na motywach winorośli (fr. vigne). Umieszczano je w książkach jako ozdoby karty tytułowej, na początku albo końcu rozdziału, bądź jako wypełnienie u dołu strony. Wzory zaczerpnięte z grafiki były podstawowym źródłem inspiracji dla rzemieślników z różnych dziedzin – w tym dla twórców ceramiki. Malownicze ruiny w pejzażu to motyw związany z nurtem sentymentalizmu, popularny zarówno w malarstwie, jak i sztuce ogrodowej ostatniej ćwierci XVIII wieku.
Filiżanka i spodek powstały w niewielkiej wytwórni porcelany w niemieckiej Fuldzie. To miasto – położone nad rzeką o tej samej nazwie – rozwinęło się wokół założonego w VIII wieku klasztoru Benedyktynów. Tereny podległe opactwu, pochodzące z nadania cesarskiego, z czasem przekształciły się w suwerenne księstwo. W 1752 roku Fulda została biskupstwem, a opatom nadano dodatkowy tytuł książęcy-biskupi. Książę opat Heinrich von Bibra założył tu w 1764 roku wytwórnię porcelany, w której zatrudnił doświadczonego arkanistę z Berlina – Nikolausa Paula. Wytwórnia działała krótko – bo tylko do roku 1789 – mimo to jej wyroby zdołały osiągnąć wysoki poziom techniczny. Stosowana w nich dekoracja to głównie malatury jednobarwne, wykonane w kolorze purpury lub czerwieni żelazowej, utrzymane w stylu Ludwika XV.
Barbara Czajkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 5 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
farby podszkliwne
Tworzywo / materiał
porcelana
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1764 — 1789
Muzeum Narodowe w Lublinie
1735 — 1750
Muzeum Narodowe w Lublinie
1884 — 1886
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna