
Kielich
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Scenka ukazuje wytworne towarzystwo szykujące się na polowanie. Rzecz rozgrywa się na skraju ogrodu, pomiędzy fontanną z posągiem Neptuna a altaną. Celne obserwacje autora przysłużyły się spójności kompozycji, której analiza uświadamia mnogość zawartych w niej wątków. Po lewej stronie na koniu widoczny mężczyzna w kapeluszu z piórami i ze strzelbą, za nim stoi drugi, obok trzy psy. Na środku kolejny jeździec z sokołem oraz kolejne odpoczywające psy. Nieopodal ktoś ujmuje wodze niespokojnego siwego konia. Z prawej para na dwóch karych koniach; mężczyzna trąbiący w róg i kobieta trzymająca sokoła. W obrębie altany widoczna dystyngowana dama pod parasolką trzymaną przez chłopca i oparty o mur kawaler w dużym kapeluszu. Na pierwszym planie chłopiec w trakcie zabawy z psami, złożone w stosik cztery torby myśliwskie i strzelba, na której stoi kolejny sokół. Dzieło to spaja w jedną logiczną całość konsekwentny modelunek światłocieniowy i porywająca gra barw lokalnych.
Obraz został nabyty przez Stanisława Kostkę Potockiego (przed 1798), łączony z zapisem w jego Pamiętniku Interesów, gdzie wymieniony razem z drugim obrazem: „2 Departs pour la chasse de Brecht (?)”. Obraz ostatecznie przypisano antwerpczykowi z pochodzenia, Carelowi van Falensowi, jednemu z naśladowców Philipsa Wouwermana. Większość życia spędził we Francji, gdzie w 1726 r. został członkiem królewskiej Akademii. Malował eleganckie sceny myśliwskie, wzorując się na wyrafinowanych pracach Philipsa Wouwermana. W późniejszych latach inspirował się kompozycjami Antoine'a Watteau. Za autorstwem Falensa przemawia zarówno sposób malowania, jak i temat tej sceny rodzajowej, częsty w jego twórczości, a ukazujący wyjazd na polowanie. Bardzo podobna scena pędzla Falensa pojawiła się ostatnio na rynku aukcyjnym: Wyjazd na polowanie z sokołami, olej na blasze miedzianej, 27,8 x 37,3 cm, Dorotheum, Wiedeń, aukcja 18.12.2019, nr 319).
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 48,0 cm, szerokość: 56,5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.