Talerz płytki
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Sztuka starożytna
Kształt naczyń, jaki reprezentuje zabytek wilanowski, pojawił się w ceramice Starożytnej Grecji w końcu VI w. p.n.e. Ta odmiana amfory z dwoma pionowymi uchwytami, o szerokim dnie, niskim brzuścu i szyjce, która zaczyna się mniej więcej w połowie wysokości naczynia, określana jest terminem pelike.
Powierzchnię naczynia zdobi bogata (ale obecnie słabo czytelna) dekoracja, malowana białą farbą na czarnym firnisie (pokoście) pokrywającym niegdyś całą powierzchnię naczynia. Na szyjce pojawią się ornamenty popularne w ceramice Starożytnej Grecji – meander oraz punkty i elementy roślinne. Z przodu, w górnej części brzuśca widoczna jest postać kobiety ubranej w chiton. Lewą rękę wsparła na skale, a prawą, wyciągniętą w przód, trzyma otwartą szkatułkę. Z prawej strony kobiety, oddanej w lewym profilu, widnieje wić roślinna o końcach zwijających się spiralnie.
Tak zdobione naczynia – pokryte czarnym firnisem i ozdobione dekoracją białą, czerwoną i żółtą - powstawały w II. połowie IV i na początku III wieku p.n.e. Ich najlepsze egzemplarze stworzono w rejonie Apulii, na terenie Południowych Włoch, gdzie wilanowska pelike najprawdopodobniej powstała. Określa się je terminem „gnathia” pochodzącym od nazwy starożytnej miejscowości Gnathia (Egnazia), w której wiele z nich odnaleziono.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
czarnofirnisowanie, malowanie
Tworzywo / materiał
glina
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna