
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Scena polowania obfituje w śmiałe skróty perspektywiczne. Pośrodku kompozycji tygrys atakuje od tyłu jeźdźca na siwym koniu. Tuż za nim (także konno) dwóch rycerzy w zbrojach i hełmach z pióropuszami, w chwili ataku na innego tygrysa. Po lewej stronie na karym koniu czarnoskóry w czerwonym stroju i w zawoju na głowie, z tarczą i szpadą, odwraca się w stronę dwóch półnagich mocarzy siłujących się z lwem. Atletycznie zbudowani mężczyźni ukazani zostali w momencie olbrzymiego wysiłku maksymalnie napinającego ich mięśnie. Obraz ten jest przede wszystkim studium gwałtownego ruchu dzikich zwierząt i dynamicznej walki ludzi. Przestrzeń wypełniają przenikające się skłębione formy w efekcie czego kompozycji brak oddechu. Naśladowcy nie udało się w pełni zachować kolorystycznej jakości oryginału, na którą mistrz był szczególnie uwrażliwiony.
Maksymilian I, późniejszy Elektor Bawarii, zamówił u Rubensa serię czterech obrazów przedstawiających sceny z polowań do dekoracji starego pałacu Schleissheim. Zostały one skonfiskowane w czasie wojen napoleońskich i dziś nie są eksponowane symultanicznie. Najbardziej nas interesujące Polowanie na tygrysa, lamparta i lwa namalowane w 1617 r. aktualnie znajduje się w Musée des Beaux-Arts w Rennes; Polowanie na dzika – w marsylskim Musée des Beaux-Arts, a Polowanie na hipopotamy i krokodyla, które jako jedyne powróciło do Monachium, w Bayerische Staatsgemäldesammlungen. Z kolei kulminacja artystyczna całego cyklu, Polowanie na lwa, spłonęło 7 XII 1870 w muzeum w Bordeaux.
Polowanie na lwy, tygrysy i lamparty aż kipi dramatyzmem i realizmem. Rubens osiągnął je, korzystając z renesansowych rycin i klasycznych rzeźb, a także bezpośrednich obserwacji poczynionych w ogrodach zoologicznych w Brukseli i w Gandawie. W tamtych czasach lwy były dość powszechne, natomiast tygrysy stanowiły rzadkość i nie jest pewne, czy Rubens miał okazję szkicować je z natury.
Rubens odmienił sposób postrzegania wywodzących się z Flandrii scen o tematyce myśliwskiej, wprowadzając – w miejsce dość nisko ocenianych martwych natur lub obrazów ukazujących jedynie walczące zwierzęta – kompozycje wielofigurowe o charakterze rodzajowym. Współgrało to z dworskim zamiłowaniem do podkreślania dobrobytu i przewag łowieckich.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 73,5 cm, szerokość: 105,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.