treść serwisu

Walka jeźdzców z tygrysami

Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy

Nota popularyzatorska

Scena polowania obfituje w śmiałe skróty perspektywiczne. Pośrodku kompozycji tygrys atakuje od tyłu jeźdźca na siwym koniu. Tuż za nim (także konno) dwóch rycerzy w zbrojach i hełmach z pióropuszami, w chwili ataku na innego tygrysa. Po lewej stronie na karym koniu czarnoskóry w czerwonym stroju i w zawoju na głowie, z tarczą i szpadą, odwraca się w stronę dwóch półnagich mocarzy siłujących się z lwem. Atletycznie zbudowani mężczyźni ukazani zostali w momencie olbrzymiego wysiłku maksymalnie napinającego ich mięśnie. Obraz ten jest przede wszystkim studium gwałtownego ruchu dzikich zwierząt i dynamicznej walki ludzi. Przestrzeń wypełniają przenikające się skłębione formy w efekcie czego kompozycji brak oddechu. Naśladowcy nie udało się w pełni zachować kolorystycznej jakości oryginału, na którą mistrz był szczególnie uwrażliwiony.

Maksymilian I, późniejszy Elektor Bawarii, zamówił u Rubensa serię czterech obrazów przedstawiających sceny z polowań do dekoracji starego pałacu Schleissheim. Zostały one skonfiskowane w czasie wojen napoleońskich i dziś nie są eksponowane symultanicznie. Najbardziej nas interesujące Polowanie na tygrysa, lamparta i lwa namalowane w 1617 r. aktualnie znajduje się w Musée des Beaux-Arts w Rennes; Polowanie na dzika – w marsylskim Musée des Beaux-Arts, a Polowanie na hipopotamy i krokodyla, które jako jedyne powróciło do Monachium, w Bayerische Staatsgemäldesammlungen. Z kolei kulminacja artystyczna całego cyklu, Polowanie na lwa, spłonęło 7 XII 1870 w muzeum w Bordeaux.

Polowanie na lwy, tygrysy i lamparty aż kipi dramatyzmem i realizmem. Rubens osiągnął je, korzystając z renesansowych rycin i klasycznych rzeźb, a także bezpośrednich obserwacji poczynionych w ogrodach zoologicznych w Brukseli i w Gandawie. W tamtych czasach lwy były dość powszechne, natomiast tygrysy stanowiły rzadkość i nie jest pewne, czy Rubens miał okazję szkicować je z natury.

Rubens odmienił sposób postrzegania wywodzących się z Flandrii scen o tematyce myśliwskiej, wprowadzając – w miejsce dość nisko ocenianych martwych natur lub obrazów ukazujących jedynie walczące zwierzęta – kompozycje wielofigurowe o charakterze rodzajowym. Współgrało to z dworskim zamiłowaniem do podkreślania dobrobytu i przewag łowieckich.

Dominika Walawender-Musz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Rubens Peter Paul naśladownictwo

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 73,5 cm, szerokość: 105,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

drewno

Czas powstania / datowanie

XVII/XVIII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Flandria

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1741

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd