Zegar szafkowy w stylu empire
zegar
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
W wyrazie twarzy sportretowanego mężczyzny kryje się tajemnica. Zmarszczone brwi, zaciśnięte usta ledwo widoczne spod wąsów i brody, skierowany w bok nieobecny wzrok, czy nadstawione ucho pozwalają wnioskować o pewnym zniecierpliwieniu pozującego. Pojedyncze siwe włosy na skroni i zarysowujące się zakola dają ogólne pojęcie o jego wieku, który szacować można na trzecią dekadę życia. Obraz tonie w czerni stroju mężczyzny, który dopełnia takiż kolor jego włosów; brak jaśniejszych akcentów. Brązowawe tło z widocznymi tu i ówdzie rudymi prześwitami współgra z karnacją jego skóry. Może nie widać tu wirtuozerii warsztatu, ale na pewno jest to poprawnie i wnikliwie psychologicznie wykonane studium głowy pozbawione zbędnych, osłabiających wyraz ozdobników.
Na rewersie obrazu widnieje napis „F. Vacini 1804", jednakże ustalenie zarówno tożsamości modela, jak i artysty wymaga dalszych badań. Charakterystyka ujęcia i sposób kadrowania portretu zdradzają dalekie inspiracje szkołą Carraccich. Obraz w Wilanowie po raz pierwszy odnotowany został w Inwentarzu z połowy XIX w., wnioskować możemy, iż należy do nabytków Augusta i Aleksandry Potockich.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 39,0 cm, szerokość: 32,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna