Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Obraz pochodzi z kolekcji Stanisława Kostki Potockiego. Na odwrocie obrazu znajduje się nalepka z pieczęcią hrabiego i jego napisem odręcznym: „Portrait de Ferdinand Bol peint, Par Lui Même”.
Portret ukazuje dojrzałego mężczyznę z ciemnymi, długimi, kędzierzawymi włosami oraz obfitym ciemnym zarostem – wąsami i brodą, w płaskim czarnym berecie na głowie. Jego kaftan z białym kołnierzem utrzymany jest w podobnej tonacji. Rysy twarzy portretowanego nie przypominają jednak znanych autoportretów Ferdynanda Bola [por. A. Dobrzycka, Autoportrety Ferdinanda Bola, „Biuletyn Historii Sztuki” 1956, t. XVIII, nr 3, s. 419–427]. Trzeba jednak przyznać, iż stylistycznie wizerunek mieści się w konwencji twórczości tego malarza. Jest on prawdopodobnie kopią powstałą w kręgu mistrza z nieznanego pierwowzoru.
W zbiorach wilanowskich znajduje się jeszcze jeden portret łączony obecnie z malarstwem Bola (nr inw. Wil. 1003), na którym widnieje młody mężczyzna z wąsem i ciemnymi, prostymi włosami, również w czarnym berecie. Został on przedtem określony jako autoportret innego ucznia Rembrandta, Jana Lievensa.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 55,0 cm, szerokość: 46,5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna