
Maska sirige
między 1951 — 1998
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Maska sirige (w jęz. sigi-so awa danu) symbolizuje dom piętrowy wielopokoleniowej rodziny. Podobnie jak inne maski dogońskie tańczy w trakcie świąt pogrzebowych Dama kończących długi okres opłakiwania zmarłego. Maski występujące podczas tego święta są odbiciem świata znanego Dogonom. Pojawiają się wśród nich przedstawienia zwierząt żyjących w buszu, wyobrażenia sąsiednich ludów, reprezentanci zawodów wykonywanych przez Dogonów i związani z tym przedstawiciele kast. Wśród masek można również dostrzec postaci mityczne oraz symboliczne przedstawienia przedmiotów materialnych. Według ustnej tradycji maski pochodzą z buszu – świata zamieszkiwanego przez dzikie zwierzęta i inne groźne dla zwykłych ludzi stworzenia. Ich sekret mieszkańcom buszu wykradła kobieta, ale w wiosce, do której przyniosła swoje trofeum, uznano, że ich siła – trudna do okiełznania – jest niebezpieczna dla kobiet i dlatego stały się domeną mężczyzn. Nawet współcześnie kobiety nie powinny oglądać masek, gdyż widok ten mógłby źle wpłynąć na ich płodność. Ze względu na pochodzenie maski reprezentują świat zewnętrzny, pochodzący z buszu, zamieszkały przez istoty obdarzone nadnaturalnymi cechami i wiedzą niedostępną zwykłym ludziom. Wchodząc do wioski stają się łącznikiem między światem Dogonów a światem nadprzyrodzonym, przynoszą też mądrość – choć tylko niewielu potrafi ją dostrzec i przyswoić.
Tancerzami są wyłącznie mężczyźni, członkowie stowarzyszenia Awa, które jest częścią kultu o tej samej nazwie. Termin „awa” pochodzi z sekretnego języka sigi-so i ma kilka znaczeń. Oprócz stowarzyszenia i kultu, oznacza też maskę – kompletną z całym strojem z włókien oraz pierwszego zmarłego przodka, który zamienił się w węża.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
sirige
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 400 cm, szerokość: 20.7 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, maska
Technika
kute, wyplatane, skręcane, malowane, związywane (montowane), techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
włókna roślinne, skóra (rzemień), Żelazo, barwniki, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 1998
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.