![mns/ep/1803 tarcza wojenna - Ujęcie zprzodu; Drewniana, prostokątna, bogato zdobiona tarcza z centralnie rozmieszczonym motywem motyla.](/brepo/panel_repo/2024/06/28/aer7hn/contain-360-1000-max-mns-ep-1803-dscf2968-m.jpg)
Tarcza wojenna
1900 — 1940
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Zdaje się, że w obrazie wykończoną partią jest tylko głowa przedstawionego mężczyzny. Z mroku wydobywa ją jasne światło, które pozwoliło na szczegółową charakterystykę modela. Malowane małym pędzelkiem skóra twarzy i siwiejący zarost uszlachetniają tą część obrazu i sprawiają, że modelunek światłocieniowy jest wiarygodny. Rzeźbiarza uchwycono w chwili wytchnienia, w przerwie od pracy, na co wskazuje młot i dłuto dzierżone przez niego w dłoniach. W jego wzroku widać twórczą pasję – z pewnością pracuje nad nadaniem wizji artystycznej kształtów realnych. Kolor ubrania zlewa się z tłem. Zawężona paleta barw ogranicza się do odcieni brązu i szarości. Materia malarska dzieła jest gęsta, a powierzchnia pokryta spękaniami.
Samo wnętrze atelier i ukazanie artysty podczas tworzenia dzieł z biegiem czasu stawało się coraz częstszym tematem w malarstwie. Do wizerunków tego typu należy np. przedstawienie św. Łukasza przy pracy nad wizerunkami Madonny z Dzieciątkiem. Z czasem motyw ten zyskał popularność, wyzwolił się spod konwencji alegorii czy symboliki i wydatnie przesunął w stronę realizmu. Obrazowi wilanowskiemu nie przypiszemy raczej znaczeń symbolicznych. Kompozycja, sposób malowania i bezpośredniość podejścia do modela skłania nas raczej do uznania, iż oglądamy rzeczywiście kadr z życia artysty.
W zbiorach wilanowskich znajduje się portret starca (alchemik, Wil. 1454), określony jako dzieło szkoły niemieckiej, który stylistycznie, sposobem malowania i kompozycją jest bardzo zbliżony do omawianego obrazu.
Obraz pochodzi prawdopodobnie z kolekcji Aleksandry i Augusta Potockich.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 76,0 cm, szerokość: 60,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1900 — 1940
Muzeum Narodowe w Szczecinie
XVIII/XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XVIII wiek, 2. połowa XVIII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna