Typ z przedmieścia Lublina
1900 — 1925
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Aleksander Kokular to ważna postać życia artystycznego Warszawy z 1. połowy XIX wieku. Poza twórczością zasłużył się jako kolekcjoner. To on zainicjował antykwaryczny handel dziełami sztuki w Warszawie, odpowiadał też za odrestaurowanie i sprzedaż obrazów z kolekcji Aleksandra Potockiego w latach trzydziestych i czterdziestych XIX wieku. Był także współzałożycielem Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, należał do wolnomularzy.
Kokular zaliczany był do przedstawicieli późnego klasycyzmu. W takim też duchu został stworzony Portret Jarocińskiego. Obraz został namalowany w tonacji rozbitych szarych błękitów połączonych z dużą czarną plamą, którą stanowi surdut. Nałożony jest na intensywnie białą koszulę i chustkę w tym samym kolorze zawiązaną pod szyją, która łączy się z jasno przedstawioną twarzą, namalowaną gładko, z zielonymi cieniami i różowymi, błyszczącymi policzkami, uszami i nosem. Oczy okrągłe, szeroko otwarte zwracają szczególną uwagę, to w nich oraz w spiętych, dość poważnych ustach, zapisany jest główny rys charakterologiczny przedstawionego. Portret realizuje powinności tego typu przedstawień z okresu klasycyzującego mające na celu ukazanie rangi i powagi przedstawianej postaci.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 67.5 cm, szerokość: 53 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1900 — 1925
Muzeum Narodowe w Lublinie
około 1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1916
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna