
Wazon z pejzażem wodnym
1900 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Wyroby szklane
Zachwycające pięknem misy, kielichy czy pochodzący ze zbiorów Muzeum Narodowego w Lublinie wazonik w formie tralki z brzuścem silnie rozszerzonym, z wąską szyją podwójnie przewężoną, wykonany ze szkła bezbarwnego, matowionego, nierównomiernie barwionego na kolor pomarańczoworóżowy, z widocznym na powierzchni plastycznym wzorem swobodnie rzuconej szaro-zielonej gałązki petunii z kwiatami w kolorze szaro-fioletowym, są przykładem twórczości francuskiego artysty Émile’a Gallé. Przedmioty wychodzące spod jego ręki to kwintesencja sztuki secesji zamkniętej w szkle.
Émile Gallé urodził się w 1846 roku w Nancy. Artysta od najmłodszych lat zachwycał się światem roślin, co skłoniło go do późniejszych studiów botanicznych. Istotna jest również praca w wytwórni ceramiki należącej do jego ojca. W 1874 roku Gallé założył w rodzinnym mieście własną hutę szkła. We wczesnej fazie twórczości inspirował się głównie sztuką antyczną, tworząc przezroczyste lub jedynie lekko zabarwione wyroby szklane. Wraz z rozwojem huty oraz zapotrzebowaniem na jego wyroby artysta rozwinął własny niepowtarzalny styl i opracował nowatorskie techniki, łącząc upodobanie do roślin z umiejętnościami technicznymi. Niezwykłe przedmioty wykonywał poprzez szlifowanie lub trawienie kwasem kolorowego szkła. Niekiedy nakładał na siebie dwie warstwy szkła, każda w innym kolorze, a następnie, wykonując nacięcia w górnej, uzyskiwał ciekawy efekt poprzez odsłanianie dolnej warstwy. Ponadto twórca, nieustannie eksperymentujący ze szkłem, niekiedy wtłaczał w nie bąbelki powietrza lub wtapiał różne elementy, na przykład kawałki metalu. Opracowanie własnych i niepowtarzalnych technik barwienia szkła przyczyniło się nie tylko do uzyskania przez artystę niespotykanych w innych warsztatach barw, ale również rozpoczęcia seryjnej produkcji dekoracyjnych przedmiotów ze szkła warstwowego. Unikatowe i wciąż zachwycające publiczność szklane wytwory Émile’a Gallé przyniosły mu sławę, uznanie oraz liczne nagrody i medale. Tym samym w historii sztuki zapisał się jako jeden z najwybitniejszych artystów sztuki secesyjnej oraz główny przedstawiciel odrodzonej szkoły w Nancy.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 14 cm, szerokość: 9.5 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
szlifowanie, barwienie, trawienie, odlew
Tworzywo / materiał
szkło warstwowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Daum, Bracia
1900 — 1910
Muzeum Narodowe w Lublinie
Daum, Bracia
1910 — 1915
Muzeum Narodowe w Lublinie
Galle, Emile
1900 — 1904
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.