miejsce powstania: Chiny
twórca (autor, wytwórnia): nieznany
Spodek wykonany w technice emalii na miedzi. Kształt w formie wydłużonego czteroliścia z okrągłym denkiem. Całą powierzchnię spodeczka pokrywa emalia w głębokim kobaltowym kolorze. Zdobią ją gęsto rozmieszczone białoróżowe kwiaty śliwy i gdzieniegdzie zielone gałązki bambusa na tle złotego wzoru przypominającego spękany lód. Denko zdobi duży pojedynczy motyw kwiatu śliwy. Spód naczynia pokryto emalią o barwie turkusowej i namalowano po jednym czerwonym nietoperzu na każdym z większych liści.
Niezwykle wdzięczny, pełen uroku motyw kwitnącej śliwy i bambusa na spękanym lodzie był popularny w sztuce chińskiej, szczególnie na południu Chin. Nawiązuje do pór roku i symbolizuje rychłe nadejście wiosny.
W wilanowskiej kolekcji zbiorów sztuki dalekowschodniej zachowało się jeszcze pięć przedmiotów o identycznej dekoracji – dwie czarki o numerach inwentarzowych Wil.230 i Wil.233, cybuch - Wil.231, miednica – Wil.232 i butla – Wil.234. Obecność wspomnianych przedmiotów w historii pałacu wilanowskiego sięga najpewniej połowy XIX wieku. Butla, miednica i cybuch były prezentowane na Wystawie starożytności w 1856 roku w obecnym Pałacu Tyszkiewiczów – Potockich na ul. Krakowskie Przedmieście 32 w Warszawie jako własność Augusta Potockiego. Świadczą o tym zapisy w „Katalogu wystawy starożytności i przedmiotów sztuki” z 1856 roku. Nie ma pewności co do proweniencji dwóch czarek i spodka.
Hasła kontekstowe: August Potocki, bambus, nietoperz, Pałac Tyszkiewiczów – Potockich, spękany lód, śliwa, Wystawa starożytności 1856
Alicja Łoboda