
Wycinanka
1912
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Do ulubionych i najczęściej wycinanych z kolorowego papieru przedstawień należały drzewka kwiatowe, w których można się doszukać symbolu drzewa życia, osi łączącej ziemię z niebem. Obok nich częste były postaci kobiece symbolizujące pramatkę ziemię, tak zwane laleczki, oraz motyw koguta – według wierzeń zwierzęcia posiadającego moc płodności. Popularne były także formy abstrakcyjne wycinane w formie rozet czy kwadratów. O różnorodności form i wzorów decydowały zdolności wycinających oraz przestrzeń wiejskich izb, które miały być nimi ozdobione. Inspiracji szukano w sztuce danej okolicy, w motywach i kolorystyce używanych przy malowaniu skrzyń posagowych czy pisanek oraz w zdobnictwie stroju – tkactwie lub hafcie.
Kogut oraz inne ptactwo o dekoracyjnie rozbudowanych ogonach – kurki, gąski, przepiórki, gołębie, bociany, łabędzie – należały do jednych z ulubionych wzorów stosowanych przez Ignacego Dobrzyńskiego (1882–1960), wycinankarza z okolic Garbowa koło Puław. Początkowo wykonywał tradycyjne geometryczne wycinanki pasowe z elementami pawich oczek, rybich łusek, drzewek i serduszek, z czasem zaczął czerpać natchnienie z przyrody. Na papier przenosił rośliny o bajecznych kształtach, między innymi: stylizowane liście dębu, pietruszki, koniczyny, kasztana, gałązki liściaste lub iglaste, różne kwiaty i owoce, kłosy zbóż czy rozmaitość gatunków owadów i zwierząt: konie, jelenie, psy, zające, motyle, ważki, wiewiórki, kozy. Pojawiały się także postaci ludzkie. Całość tej finezyjnej papierowej koronki zamykał w kształcie koła, rozety, gwiazdy lub kwadratu, o średnicy nieprzekraczającej 35 cm. Artysta pozostawił też po sobie kilka większych wycinanek, mających nawet 70 cm.
Dobrzyński na bazie prostej lubelskiej wycinanki wykreował własny oryginalny styl, który stał się wzorem dla innych twórców: Lilii Soli z Puław, Marii Gleń z Krasnegostawu, Anny Słabczyńskiej z Lublina. Przez pięćdziesiąt lat stworzył setki niepowtarzalnych prac o przebogatym wzornictwie i kompozycji. Były one pokazywane na wielu wystawach w Polsce i za granicą. Trafiły do zbiorów muzealnych. Największą kolekcję, liczącą około siedmiuset prac, autorstwa jego oraz jego dzieci: syna Jana i córki Zofii, a także wnuczki Bogumiły, posiada Muzeum Narodowe w Lublinie.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
wycinanka, plastyka zdobnicza
Technika
wycinanie
Tworzywo / materiał
papier kredowy
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1912
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1912
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1905 — 1915
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.