
Kompozycja (Na plaży)
kompozycja abstrakcyjna
1948
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Andrzej Pronaszko wraz z bratem Zbigniewem Pronaszką i Tytusem Czyżewskim zapisał się w historii sztuki jako wieszcz sztuki nowoczesnej działający przeciw koryfeuszom malarstwa młodopolskiego, którzy skupieni byli wokół Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (działającego od 1897 roku). Tworzyli oni wystawy Niezależnych w Krakowie w latach 1911, 1912 i 1913, wzorowane na paryskim Salon des Indépendants. Andrzej Pronaszko kształcił się w latach 1909–1910 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego i Stanisława Dębickiego. Na tym swojej edukacji nie skończył, swój warsztat rozwijał w Monachium i Paryżu. W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się obraz Kompozycja formistyczna z ok. 1920 roku, czyli z okresu twórczości Andrzeja Pronaszki, który bywa nazywany formistycznym. Był to czas, w którym jego poszukiwania artystyczne odnosiły się do estetyki kubistycznej. Z momentem odzyskania niepodległości bliska była mu potrzeba szukania nowej formy do wyrażania pierwiastka narodowego. Interesujące nas w tym miejscu płótno to kompozycja geometryczna, w której dominuje kolor czerwony i jego odcienie, a kontrastuje z nimi kolor biały i odcienie beżu. Część elementów tworzących przedstawienie otacza gruby kontur. Kształty geometryczne tworzą syntetyczną martwą naturę. Nie stanowią one reprezentacji rzeczywistości, lecz interpretację przedmiotów. W zgodzie z myślą nowoczesną dzieło nie służy rzeczywistości, nie ma jej utrwalać, ma stanowić autonomiczną całość będącą wynikiem wyobraźni artystycznej twórcy. W szczecińskiej kompozycji można doszukiwać się także wpływów ludowego malarstwa na szkle. To jednocześnie układ, w którym widoczne są zainteresowania możliwościami ujęcia ruchu w przedstawieniach geometrycznych – poszczególne elementy stwarzają poczucie poruszania się względem siebie.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 90 cm, szerokość: 60 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Jarema Maria
1948
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Malczewski, Rafał
1924
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Czyżewski, Tytus
około 1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.