
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Porcelanowy wazon dekorowany w typie mandaryńskiego famille rose. Famille rose to francuski termin oznaczający przynależność do określonej grupy porcelany chińskiej. W tym przypadku jest to tzw. rodzina różowych, czyli wyroby dekorowane naszkliwnymi farbami z przewagą odcieni różu i purpury. Chińczycy określali je jako yangcai - „obce kolory”. Zaczęły być używane w chińskich manufakturach do zdobienia porcelany na przełomie lat 20. i 30. XVIII wieku. Najwyższy poziom artystyczny wyrobów w typie famille rose osiągnięto w wytwórniach Jingdezhen w okresie Yongzheng (1722-1735). Wyroby określane to najczęściej XIX-wieczne przedmioty wypalone w Jingdezhen, ale z dekoracją malarską powstałą w manufakturach w Guangzhou (w Kantonie). Tzw. „rose Mandarin” oznacza przewagę scen figuralnych w charakterze zdobień utrzymanych w kolorystyce famille rose.
Gruszkowaty wazon o mocno spłaszczonych dwóch ściankach został pokryty zielonym szkliwem. Po bokach szyjki umieszczono esowate uchwyty w formie gałązek, z których bierze początek gęsta wić roślinna oplatająca naczynie. Brzusiec i szyję zdobią rezerwy, czyli pola wyodrębnione krawędzią, wypełnione dekoracją. W tym przypadku są to sceny figuralne na tle pejzażowo -architektonicznym. Bogactwo ornamentyki i scenek w rezerwach wazonu świadczy o niezwykle silnym dostosowaniu zdobień do gustów europejskich. Szczególnie interesujące jest wyobrażenie Chińczyków o ówczesnych gustach. W obecnych czasach stylistyka dekoracji wazonu może wydawać się co najmniej dyskusyjna.
Nie zachowała się jego pokrywka, o której obecności można domniemywać na podstawie analogicznych obiektów dostępnych na aukcjach. W XIX wieku wazonik stanowił element wyposażenia dawnych Pokojów Chińskich zlokalizowanych na piętrze korpusu pałacu, zaprojektowanych i zaaranżowanych przez Stanisława Kostkę Potockiego, wzbogacanych o interesujące przedmioty przez jego potomnych.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 29,5 cm, szerokość: 16,0 cm
Technika
szkliwienie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.