Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Wizerunek młodej kobiety ze srebrzystym kłębkiem nici, której koniec trzyma w uniesionej lewej dłoni, emanuje zmysłowym urokiem. Zwraca uwagę śmiałe, wręcz prowokacyjne ujęcie jej odsłoniętych krągłych ramion i apetycznych, toczonych piersi. Malarz przywiązuje dużą wagę do szczegółów, kunsztownie oddaje fakturę jedwabiu sukni, aksamit poduszki i wytworne przybranie włosów strusimi piórami oraz perłami. Pełna zmysłowego czaru twarz modelki nie jest idealizowana, nie sposób rozstrzygnąć czy to dama w stylizacji pastoralnej, czy też dziewczyna z ludu upozowana na mitologiczną królewnę Ariadnę, córkę władcy Krety Minosa, która pomogła Tezeuszowi wydostać się z labiryntu po zabiciu potwora Minotaura.
Symbolika obrazu oscyluje wokół treści erotycznych. Obnażenie Ariadny i jej gest demonstrujący kłębek, z którego wysnuwa nić, sugeruje miłosne wyznanie. Strusie pióra zdobiące włosy Ariadny mają dwuznaczne znacznie – choć nie brak symboliki pozytywnej, dwa pióra w nowożytnej Flandrii i Holandii były uznawane za atrybut nierządnic. Można się tu dopatrywać także znaczeń bardziej uniwersalnych: dwa pióra odnosić się mogą do powietrza i światła, życia duchowego i materialnego. Niewyczerpana jest także symbolika pereł wplecionych we włosy mitycznej królewny; bywały symbolami m.in. bogactwa, kochanki lub żony, ale również szczęścia małżeńskiego i miłości.
Jacob van Loo, utalentowany malarz pochodzenia flamandzkiego działający w Holandii i we Francji, Ariadnę namalował w 1652 r., kiedy został pełnoprawnym obywatelem Amsterdamu, a przed wzmiankowaną w biogramie dramatyczną ucieczką do Francji. Był on protoplastą całej dynastii francuskich malarzy, z których szczególnie ceniony był Carlo Vanloo.
Nie jest to jedyne dzieło malarza podnoszące tematykę zmysłowego aktu, przywołajmy tu chociażby biblijną scenę Zuzanna i starcy (1658, Kelvingrove Art Gallery and Museum, Glasgow) czy ekspresyjne studium półobnażonej kobiety (Luwr), namalowane w połowie XVII w.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 83,5 cm, szerokość: 65,5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna