
Okulary
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
Oparty na utartym schemacie kompozycji dzielonej na trzy plany pejzaż ze sztafażem wprost nawiązuje do dzieł największego z klasycyzujących malarzy epoki baroku – Nicolasa Poussina. Pierwszy plan zajmuje grupka osób – z lewej i lustro rzeki – z prawej. Jezus siedzący przy studni prowadzi dialog z Samarytanką, tuż za nią stoi jeszcze dwóch mężczyzn. Drugi plan wypełniają zabudowania i wzgórza poprzetykane drzewami. Trzeci natomiast to góry na tle przesłoniętego chmurami nieba. Gesty postaci są spokojne, czytelne i uporządkowane czym wpisują się w krajobraz o takichże cechach formalnych. Uzyskanej w ten sposób harmonii panującej między poszczególnymi elementami składowymi kompozycji nie są w stanie zburzyć nawet ostre barwy zastosowane do namalowania szat. To efekt umiejętnego wprowadzenia do obrazu światła.
Obraz powstał w kręgu Nicolasa Poussina, być może wyszedł spod pędzla Gaspara Dugheta zw. Poussin. Był on wpływowym pejzażystą mieszkającym w Rzymie, którego inspiracją był jego szwagier Nicholas Poussin, którego imię przyjął, oraz Claude Lorraine. Ci trzej malarze szkicowali razem przemierzając obszary podmiejskie i wiejskie wokół Rzymu. Dughet wzorem starszych kolegów wykorzystywał rysunki wykonane z natury jako podstawę swoich wyidealizowanych scen malowanych w pracowni lub jako freski dekoracji pałaców rzymskich. Kontekst ten sprawia, że – przy świadomości istnienia jednego jeszcze malarza z rodziny podpisującego się „Poussin” – bardzo trudno dziś rozgraniczyć zakresy wpływów i przypisać te przepiękne krajobrazy za całą pewnością któremuś z malarzy. Jest co prawda element różnicujący malarzy Dugheta – rzadko wplatał w swe krajobrazy epizody historyczne, biblijne czy mitologiczne. Pojawiają się tu zatem wątpliwości, gdyż mamy sztafaż biblijny: przypowieśc o Chrystusie i Samarytance. Wiele obrazów Dugheta zostało zakupionych podczas ery Grand Tour w XVIII w. przez brytyjskich turystów. Kilka obrazów z tego kręgu znalazło się także w zbiorach Izabeli Lubomirskiej i Stanisława Kostki Potockiego.
Obraz ze zbiorów Izabeli Lubomirskiej (Inwentarz 1793) – „Jezus z uczniami z Samarytanką rozmawiajacy się ...”, następnie w kolekcji Stanisława Kostki Potockiego (zaginiona nalepka – „Grand Paysage de Poussin”).
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 97,0 cm, szerokość: 139,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznane
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
nieznane
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Sperry Corporation (Stany Zjednoczone, 1910-1986)
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.