treść serwisu

Pfau | Paw (Rodzina pawi)

animalistyka

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

Grafika Emmy Schlangenhausen przedstawia gniazdo pawi ukryte pośród wysokiej zieleni i kwiatów. W centrum kompozycji znajduje się wydłużona sylwetka dorosłego ptaka wyciągającego szyję i bacznie obserwującego otoczenie. Praca należy do typowych dzieł artystki łączących dekoracyjność z wymową symboliczną.

Grafika wykonana na przełomie 1926/1927 roku techniką drzeworytu langowego (na miękkim klocku drewnianym ciętym wzdłuż słojów), została odbita na bibułce japońskiej. Opublikowało ją monachijskie wydawnictwo Verlag für moderne Graphik „Bavaria” specjalizujące się w sztuce nowoczesnej.

Emma Schlangenhausen, artystka austriacka, urodziła się w 1882 roku w Hall w Tyrolu, zmarła w 1947 roku w Großgmain koło Salzburga. Studiowała w Grazu, w Styryjskiej Akademii Krajowej oraz w Wiedniu, w Szkole Rzemiosła Artystycznego. Tamtejszy pedagog Alfred Roller wywarł istotny wpływ na jej sposób budowania formy artystycznej. W latach 1903–1905 pogłębiała studia u wybitnego przedstawiciela modernizmu Kolomana Mosera, a od 1910 roku u Cuno Amieta, wszechstronnego pioniera modernizmu szwajcarskiego. Odbywała także podróże studyjne do Paryża, gdzie pobierała nauki u Maurice’a Denisa w Akademie Ranson. W 1919 roku osiadła w Salzburgu i tworzyła drzeworyty. W jej twórczości opartej na kontraście czerni i bieli widoczny jest wpływ pobierania nauk u artystów reprezentujących różne kierunki sztuki przełomu XIX i XX wieku, od secesji po art deco. Podejmowała rozmaitą tematykę: animalistyczną, floralną, pejzaże, widoki architektury, sceny rodzajowe, biblijne. W latach 1932–1933 projektowała freski do klasztoru franciszkanów w Salzburgu, zniszczone w 1938 roku. Udzielała się w kobiecych związkach artystycznych. Współzałożyła związek plastyczek i twórczyń rzemiosła artystycznego Wiener Frauenkunst, który funkcjonował w latach 1926–1956, oraz grupy Wassermann (Wodnik). Swoje doświadczenia i rozważania nad sztuką zawarła w dwu publikacjach: Ein Farbenspiel (Gra barw) z 1919 roku i Lux in tenebris (Światło w mroku) w 1929 roku.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis;sygnatura: na recto z klocka w prawym dolnym rogu ryciny; monogram artystki: ES
  2. Napis;sygnatura: na recto po prawej u dołu, pod ryciną; ołówkiem: Schlangenhausen
  3. Pieczęć;sygnatura: na verso po lewej u dołu; pieczęć okrągła sepiowa z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu oraz dopisana ołówkiem data i numer inwentarzowy: Museum Stettin 1927 | 207

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

rytownik: Schlangenhausen, Emma (1882-1947)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 405 mm, szerokość: 281 mm
odcisk: wysokość: 382 mm, szerokość: 262 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

drzeworyt langowy

Tworzywo / materiał

bibułka japońska

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1926 — 1927

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Salzburg (Austria)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3264

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd