
Fotel (krzesło z podłokietnikami)
1801
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych
Grafika Emmy Schlangenhausen przedstawia gniazdo pawi ukryte pośród wysokiej zieleni i kwiatów. W centrum kompozycji znajduje się wydłużona sylwetka dorosłego ptaka wyciągającego szyję i bacznie obserwującego otoczenie. Praca należy do typowych dzieł artystki łączących dekoracyjność z wymową symboliczną.
Grafika wykonana na przełomie 1926/1927 roku techniką drzeworytu langowego (na miękkim klocku drewnianym ciętym wzdłuż słojów), została odbita na bibułce japońskiej. Opublikowało ją monachijskie wydawnictwo Verlag für moderne Graphik „Bavaria” specjalizujące się w sztuce nowoczesnej.
Emma Schlangenhausen, artystka austriacka, urodziła się w 1882 roku w Hall w Tyrolu, zmarła w 1947 roku w Großgmain koło Salzburga. Studiowała w Grazu, w Styryjskiej Akademii Krajowej oraz w Wiedniu, w Szkole Rzemiosła Artystycznego. Tamtejszy pedagog Alfred Roller wywarł istotny wpływ na jej sposób budowania formy artystycznej. W latach 1903–1905 pogłębiała studia u wybitnego przedstawiciela modernizmu Kolomana Mosera, a od 1910 roku u Cuno Amieta, wszechstronnego pioniera modernizmu szwajcarskiego. Odbywała także podróże studyjne do Paryża, gdzie pobierała nauki u Maurice’a Denisa w Akademie Ranson. W 1919 roku osiadła w Salzburgu i tworzyła drzeworyty. W jej twórczości opartej na kontraście czerni i bieli widoczny jest wpływ pobierania nauk u artystów reprezentujących różne kierunki sztuki przełomu XIX i XX wieku, od secesji po art deco. Podejmowała rozmaitą tematykę: animalistyczną, floralną, pejzaże, widoki architektury, sceny rodzajowe, biblijne. W latach 1932–1933 projektowała freski do klasztoru franciszkanów w Salzburgu, zniszczone w 1938 roku. Udzielała się w kobiecych związkach artystycznych. Współzałożyła związek plastyczek i twórczyń rzemiosła artystycznego Wiener Frauenkunst, który funkcjonował w latach 1926–1956, oraz grupy Wassermann (Wodnik). Swoje doświadczenia i rozważania nad sztuką zawarła w dwu publikacjach: Ein Farbenspiel (Gra barw) z 1919 roku i Lux in tenebris (Światło w mroku) w 1929 roku.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 405 mm, szerokość: 281 mm
odcisk: wysokość: 382 mm, szerokość: 262 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
drzeworyt langowy
Tworzywo / materiał
bibułka japońska
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1801
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Geiger, Willi
1914
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Klinger, Max
1890
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.