
Powiększenie armii polskiej i wzniesienie pomnika Jana III Sobieskiego
1789
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polska sztuka medalierska
Od reformy ustroju Świętego Cesarstwa Rzymskiego, przeprowadzonej przez Karola IV Luksemburskiego (1355–1378), cesarza w czasie bezkrólewia zastępowało dwóch wikariuszy Rzeszy w osobach księcia Saksonii i palatyna reńskiego, administrujących państwem na podległych sobie terytoriach. Godność ta dwukrotnie przypadła w udziale elektorowi saskiemu Fryderykowi Augustowi II, który jako August III (1733–1763) był zarazem królem Polski. Pierwszy raz miało to miejsce po śmierci Karola VI Habsburga w 1740 roku, kolejny w 1745 roku, po zgonie Karola VII Witettelsbacha. Wydarzenia te zostały upamiętnione między innymi okolicznościowymi monetami, zwanymi stąd wariackimi, oraz medalami, które dodawały splendoru osobie saskiego elektora i jego dworowi.
Awers omawianego medalu zdobi konny portret Fryderyka Augusta II w koronie i z mieczem w dłoni, w zbroi, z narzuconym na nią płaszczem elektorskim. Przedstawienie otacza inskrypcja w języku łacińskim, zapisana skrótami z racji rozległej monarszej tytulatury: D G FRID AUG R P D S AM & EL IN PROV IUR SAX PROVISOR ET VICARIUS, w tłumaczeniu: „Z Bożej łaski Fryderyk August król Polski, książę Saksonii, arcymarszałek i elektor, w prowincjach zwierzchności saskiej tymczasowy zarządca cesarstwa i wikariusz”. Na stronie odwrotnej jest ukoronowany orzeł z głową zwróconą w lewo, z rozpostartymi skrzydłami i mieczem w prawej łapie. Na jego piersiach jest umieszczona ukoronowana polsko-saska tarcza herbowa. Przedstawienie dopełniają łacińskie napisy; u góry w łuku – DECUS ET PRAESIDIUM – i u dołu – PROVISOR IMPERII ITERUM MDCCXLV – w tłumaczeniu odpowiednio: „Chluba i obrona” oraz „Ponownie zarządca cesarstwa 1745”.
Sygnatura na awersie: WERMUTH.F[ecit] wskazuje, że interesujący nas medal powstał w Saksonii w zakładzie Christiana Zygmunta Wermutha (1711–1791). Po ojcu Christianie (1661–1739) odziedziczył dużą, dobrze prosperującą rodzinną firmę medalierską, z której w ciągu kilkudziesięciu lat wyszło ponad tysiąc trzysta medali. Christian Zygmunt Wermuth oprócz zakładu objął po ojcu także funkcję nadwornego medaliera na dworze saskim w Dreźnie. Stylistyka jego prac, cieszących się wówczas w Polsce dużą popularnością, jest utrzymana na pograniczu baroku i rokoka.
Tomasz Markiewicz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: średnica: 53 mm
Rodzaj obiektu
medal
Technika
bicie stemplem
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Loos, Friedrich Wilhelm
1789
Muzeum Narodowe w Lublinie
Vestner, Georg Wilhelm
1730
Muzeum Narodowe w Lublinie
Holzhaeusser, Jan Filip
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.