treść serwisu

Tänzerin | Tancerka

studium postaci; akt

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

Carl Anton Reichel przedstawił młodą tancerkę podczas występu, w trakcie nowoczesnego tańca. Kobieta trzyma w ręku łuk i pierścień. Wypowiada kwestię, zwracając głowę w kierunku niewidocznego partnera scenicznego. Atrybuty w jej rękach świadczą, że historia dotyczy gry turniejowej, w której rycerze celowali z łuku do pierścienia. Postać została ukazana szkicowo precyzyjną, konturową kreską. Reichel plastycznie przedstawił tylko głowę tancerki.

Grafika wykonana w 1917 roku techniką suchej igły została wydrukowana na grubym papierze czerpanym i wydana w tece wiedeńskiego stowarzyszenia Verlag der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst za rok 1919. Kompozycja Tänzerin to przykład realistycznego nurtu twórczości Reichela. Świadczy o wysokich umiejętnościach warsztatowych i wyczuciu formy. Artysta nie poddał się ówczesnym tendencjom do unikania idealizacji i upraszczania motywów wywodzących się z dziedzictwa antyku. Zaczerpnął motyw ze współczesności, ale umiejętnie tchnął w niego antycznego ducha.

Austriak Carl Anton Reichel urodził się w Wels w 1874, zmarł w Wiedniu w 1944 roku. Był grafikiem, rysownikiem, ilustratorem. Zdobył wielostronne wykształcenie, studiując w latach 1894–1901 w Wiedniu, Monachium i Pradze medycynę oraz dodatkowo psychologię, historię sztuki oraz wiedzę o Indiach. Ponadto pogłębiał wykształcenie artystyczne w Paryżu, w Akadémie Julian i w Monachium, przyswajając sobie tajniki technik graficznych – drzeworytu i akwaforty. Interesował się buddyzmem, filozofią dalekowschodnią, hipnozą, spirytyzmem, kosmologią. Te zainteresowania znalazły odzwierciedlenie w jego dziełach. Przez pewien czas pracował w zamku Bürgelstein pod Salzburgiem, utrzymując kontakty z przedstawicielami sztuki i kultury, między innymi nowatorskim kompozytorem Arnoldem Schönbergiem i ekspresjonistą Alfredem Kubinem. W latach 1917–1924 prowadził własny salon w Kremstal.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis;sygnatura: na recto z płyty u góry po lewej; monogrami dwie ostatnie cyfry daty powstania: ar.17.
  2. Napis: na recto u góry po prawej, na fazie płyty; Druck der k.k. Hof-&Staatsdruckerei, Wien.
  3. Napis: na recto u dołu po lewej; nazwisko autora, tytuł i technika: CARL ANTON REICHEL, TANZERIN, RADIERUNG
  4. Napis: na recto u dołu po prawej; dane wydawcy: VERLAG DER GESELLSCHAFT FÜR VERVIELFÄLTIGENDE KUNST WIEN
  5. Napis: na recto w dolnym prawym rogu arkusza; ołówkiem: 1917
  6. Pieczęć;napis: na verso po lewej u dołu ; pieczęć okrągła sepiowa z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu: Museum Stettin
  7. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; pieczęć prostokątna liliowa z napisem ołówkiem na startym numerze późniejszy numer inwentarzowy, przekreślony: M.P.Z. | Szczecin | Dział … | 1358
  8. Napis: na verso w prawym dolnym rogu; ołówkiem starszy nr inwentarzowy: 49 G

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

rytownik: Reichel, Carl Anton (1874-1944)
wydawca: Verlag der Gesellschaft für vervielfältigende Kunst (Wiedeń, 1871-1934)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 570 mm, szerokość: 446 mm
odcisk: wysokość: 388 mm, szerokość: 281 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

akwaforta, sucha igła

Tworzywo / materiał

papier czerpany gruby

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1917

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kremstal, region (Europa; Austria)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3053

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd