Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Grafika
„Album Wileńskie”, znany też pod nazwą „Album de Wilna” to zainicjowania w latach 40. XIX wieku seria wydawnicza, której pomysłodawcą oraz twórcą był Jan Kazimierz Wilczyński (1806-1885). Przedmiotem serii były być szeroko pojęte „starożytności”, a więc tematy odnoszące się do materialnego dziedzictwa, przede wszystkim Wielkiego Księstwa Litewskiego – sławne miejsca kultu, obrazy słynące łaskami, ilustracje dokumentujące dzieje Rzeczpospolitej (w tym Pamiętniki J.Ch. Paska), portrety zasłużonych postaci. Seria wydawana była w poszytach, a ukazywała się od roku 1845. Wilczyński odbył w Wilnie studia medyczne, a po ich ukończeniu przez jakiś czas praktykował w zawodzie, aby następnie wyjechać do Paryża, gdzie zastało go powstanie listopadowe. Osobiste zainteresowania, być może również sytuacja polityczna wynikła na skutek tych dramatycznych wydarzeń, kontakt z Polakami żyjącymi w Paryżu, skłoniły go do wkrótce do porzucenia praktyki lekarskiej i zwrócenia się w sposób szczególny wobec zagadnień związanych z historią, dokumentacją istniejącego dziedzictwa kultury materialnej dawnej Rzeczpospolitej. Na takich właśnie podstawach uformowała się idea stworzenia Albumu Wileńskiego. Dzięki szerokiej dostępności reprodukowanych dzieł, historia oraz historia sztuki trafiały pod strzechy, konsolidując poczucie wspólnoty w społeczeństwie silnie odczuwającym represje popowstaniowe. Niniejsze przedstawienie wykonane w technice chromolitografii, ukazuje najsłynniejszy wizerunek maryjny otoczony kultem na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego – Matkę Boską Ostrobramską. Obraz ujęty jest w neogotycką ramę, pod nim ukazany został widok ulicy Ostrobramskiej z odprawiającą się z udziałem wiernych litanią. W dwóch wnękach po obu stronach, znalazły się rzeźbione postaci świętych, podpisane na wstęgach : Anny, Joachima, Kazimierza i Stanisława Szczepanowskiego. Obraz uzupełnia objaśniający podpis w języku polskim i francuskim o treści: Prawdziwy wizerunek N.P.M. Ostrobramskiej w Wilnie. L’image de N.D. D’Ostrabrama à Wilna. Nieprzypadkowa jest tu obecność języka francuskiego. Kolejne poszyty Albumu przygotowywane były i wydawane w Paryżu, w drukarni Lemerciera lub Drouarta. Zapewniło im to wysoką jakość artystyczną i wydawniczą, a walory te możemy dostrzec na omawianej chromolitografii.
Album Wileńskie, Wilno, Wielkie Księstwo Litewskie, Paryż, chromolitografia, kult maryjny, Rose-Joseph Lemercier, Drouart
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 44,2 cm, szerokość: 33,5 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
chromolitografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna