treść serwisu

Autoportret z dwiema postaciami (Autoportret z dziewczyną i faunikiem)

autoportret

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Występuje w ścieżce edukacyjnej: Ukryte znaczenia

Nota popularyzatorska

Jacek Malczewski był znany z kanonicznych dla tożsamości narodowej dzieł oraz mistrzem wypowiedzi symbolicznej. Wśród najczęściej wykorzystywanych w jego malarstwie motywów można wymienić anioły, fauny i chimery. W malowanych scenach niejednokrotnie przeplatał rodzimy folklor i tradycję narodową z postaciami z mitologii i biblii. Słynne są jego niezwykle liczne autoportrety, w których doskonale widać przemiany zarówno w postawie twórczej artysty, jak w życiu prywatnym.

Autoportret z dwiema postaciami (Autoportret z dziewczyną i faunikiem) został namalowany w 1906 roku. Doskonale oddaje specyfikę autoportretów Malczewskiego. Artysta wyznacza sobie miejsce w centrum obrazu, a jego wizerunek jest wyidealizowany, ujęty wręcz rzeźbiarsko. Wszystko zamyka się w melancholijnej atmosferze, tło stanowi ówczesna krakowska pracownia malarza. Nieco opuszczony wzrok i podniesiona prawa dłoń wywołują wrażenie zatrzymania artysty w momencie aktu twórczego. Twarze przedstawione na obrazie wyraźnie się różnią od siebie – malarza jest wyraźnie rozświetlona, choć jednocześnie widoczne są na niej znamiona smutku, z kolei oblicza dwóch często pojawiających się na jego płótnach postaci (Marii Balowej, jego muzy i wieloletniej kochanki, oraz satyra) pokryte są warstwą szarości. Taki układ tworzy dwie płaszczyzny: pierwsza z nich to malarz skoncentrowany na tworzeniu, druga to świat wyobraźni, z którego czerpie inspiracje dla swoich dzieł. Taka kompozycja to punkt wyjścia do dalszego dialogu z odbiorcą. Warto zwrócić uwagę, że znajdujący się po prawej stronie faun nawiązuje kontakt wzrokowy z widzem. W ten sposób zostajemy włączeni do świata stanowiącego inspiracje dla artysty. Jednocześnie widzowie znajdują się w miejscu płótna – jakby twórca był władny nadawać kształt także zewnętrznej rzeczywistości.

Muza to odniesienie do jednego z najważniejszych dla artysty źródeł natchnienia. Motyl siedzący na jej dłoni to zarówno symbol piękna i duszy, jak i przemijania. Faun to z kolei symbol drzemiących w ludziach ślepych instynktów. Trzyma w ręku szczygła odwołującego nas do zmartwychwstania, duszy, ale też Męki Pańskiej. Mamy zatem do czynienia z autoportretem artysty, który prowadzi dialog z odbiorcą na temat istoty twórczości, ale też trudów doświadczania i przemijania.

Beata Małgorzata Wolska



Sygnatury i napisy:

  1. Znak odręczny, nalepka/naklejka: na verso u dołu z prawej; Dzieło "Portret" | Rodzaj ol. cena własność | prywatna
  2. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z prawej; MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | Nr inw. Sp 299 |156 | Nr Kat.; 3. Dzieło Portret | Rodzaj ol. cena własność prywatna
  3. Nalepka/naklejka: na verso u góry z lewej; MUZEUM NARODOWE | POZNAŃ | Jacek Malczewski | Portret własny z dziewczyną i małym faunem 1906 | Wystawa monograficzna Jacka Malczew- | skiego XI.1968 - II.1969
  4. Sygnatura: na recto u góry z prawej; J. Malczewski | 1906

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Malczewski, Jacek (1854–1929)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 77 cm, szerokość: 96 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

dykta

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1906

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/420

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd