
Puławy, drzewo na Kępie Puławskiej z Bogarodzicą
1857
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Polskie tkaniny, hafty, ubiory i akcesoria stroju XVI–XIX wiek
Tkanina w kształcie krzyża, wypełniona późnogotyckim haftem figuralnym, pierwotnie stanowiła środkową kolumnę ornatu, określaną terminem preteksta. Ten piękny haft średniowieczny, jako że wcześniej zdobił środek szaty liturgicznej, nie niszczył się tak jak boki. Wykonanie go wymagało wiele pracy, umiejętności i kosztownych materiałów, więc kiedy ornat ulegał zniszczeniu, kolumnę wypruwano i doszywano do nowego. Szacunek, z jakim odnoszono się do tekstylnych reliktów przeszłości, pozwolił przetrwać tej historycznej tkaninie. Obecnie preteksta krzyżowa jest cennym zabytkiem sztuki dekoracyjnej, pozbawionym pierwotnej funkcji. Zastosowano w niej różne rodzaje technik haftu, akcentujące poszczególne elementy kompozycji i nadające wyróżnionym figurom formę rzeźby.
Hafciarstwo było w średniowieczu rzemiosłem luksusowym, którym zajmowano się bardzo często w klasztorach. Mniszki, benedyktynki, zdobiły szaty liturgiczne i bieliznę ołtarzową, rozwijając stopniowo umiejętności warsztatowe. Przy pomocy igły i barwnych, jedwabnych nici wyczarowywały oryginalne wzory roślinne, ale i niezwykle sugestywne figuralne sceny religijne. Rezultatem biegłego posługiwania się technikami haftu były reliefowe kompozycje z tak zwanym powleczeniem.
Wyróżniona takim zabiegiem technicznym jest postać Chrystusa na krzyżu. Płaski haft postaci świętych i drzewa krzyża zachwyca formą i barwą. Esowaty kształt pnia i gałązek zakończonych stylizowanymi, palczastymi liśćmi jest bardzo starannie „malowany igłą”. Przy użyciu kilku odcieni nici uplastyczniano poszczególne elementy, tworząc wrażenie niemal przestrzennej formy. Ta intuicyjna przestrzeń kompozycji wynikała z obserwacji natury i prób przeniesienia elementów otaczającego świata do sztuki religijnej, wszak świat natury może być traktowany jako Stworzenie Boże, a nawet przedmiot użytkowy powinien być dziełem sztuki na większą chwałę Boga.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 112 cm, szerokość: 59 cm
Rodzaj obiektu
szata liturgiczna
Technika
haft, tkanie, szycie ręczne
Tworzywo / materiał
jedwab
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Zakład Litograficzny Adolfa Pecq & Co.
1857
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1920–1950
Muzeum Narodowe w Lublinie
Kobierski, Lucjan
1927
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.