Przedwojenny elementarz
1918 — 1939
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Pamiątki związane ze szkolnictwem i harcerstwem lubelskim 1918–1944
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku zawiązało się Polskie Towarzystwo Filologiczne, wywodzące się z Lwowskiego Towarzystwa Filologicznego, które skupiało nauczycieli szkół gimnazjalnych i uczelni wyższych. Celem stowarzyszenia była obrona oraz promowanie języków klasycznych, których nauczanie na przełomie XIX i XX wieku zaczęło słabnąć w wyniku zamiany gimnazjów klasycznych na gimnazja realne. Wiązało się to z likwidacją nauczania greki oraz znaczną redukcją lekcji łaciny. W odrodzonej Polsce były dość znaczne różnice w poziomie wykształcenia młodzieży, nastąpiła reorganizacja szkolnictwa. W 1932 roku w wyniku reformy oświaty zlikwidowano gimnazja 8-letnie, w ich miejsce wprowadzono 6-letnią szkołę powszechną, następnie 6-letnią szkołę ogólnokształcącą podzielono na 4-letnie gimnazja i 2-letnie licea. Niestety reforma zamiast pomóc w podniesieniu poziomu nauczania łaciny i greki, ponownie jeszcze bardziej ją zredukowała. Nie umniejsza to jednak faktu, że wśród młodzieży chęć poznawania i zdobywania nowych umiejętności skutkowała dość dużym zainteresowaniem nauką języków klasycznych. Pierwszym autorem podręcznika był Zygmunt Samolewicz, filolog klasyczny, nauczyciel gimnazjalny i inspektor szkół średnich we Lwowie. Zajmował się gramatyką języków starożytnych, filozofią grecką oraz dydaktyką. Propagował nowe metody nauczania, opracował osiem podręczników do nauki łaciny i greki. Twierdził, że każdy światły człowiek musi znać języki klasyczne, bo to od nich wywodzą się poszczególne języki narodów Europy. Drugi z autorów – Tomasz Sołtysik – to wybitny nauczyciel, filolog klasyczny. W lwowskich szkołach nauczał greki i łaciny, w sprawach oświaty był w Galicji autorytetem – we wszystkich ważniejszych kwestiach dotyczących szkół ludowych, w szczególności średnich, zasięgano jego opinii. W jego publikacjach widoczne jest dążenie do demokratyzacji szkoły, nauki samodzielnego myślenia i unowocześniania metod nauczania.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 22.8 cm, szerokość: 15.6 cm
Rodzaj obiektu
książka
Technika
klejenie, druk
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1918 — 1939
Muzeum Narodowe w Lublinie
Książnica Atlas. Zjednoczone Zakłady Kartograficzne i Wydawnicze
1927
Muzeum Narodowe w Lublinie
Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha
1936
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.