![S/G/813/ML Widok Bramy Grodzkiej. Budynek bramy w głębi, nieco na prawo od osi. W przyziemiu zamknięty półkoliście przejazd; w prześwicie fasady kamienic ul. Grodzkiej. Powyżej, na osi okienko zamknięte odcinkiem łuku, nad nim rząd trzech prostokątnych. Budowlę wieńczy trójkątny szczyt ucięty przy górnej krawędzi. Z lewej strony fragment jednokondygnacyjnej kamienicy zwieńczonej trójkątnym, ściętym poziomo szczytem. Wzdłuż prawej krawędzi narożnik kamienicy z balkonem wspartym na ozdobnej konsoli. Na brukowanej ulicy, przy przejeździe grupa postaci. Formy szkicowe, wydobyte miękką kreską. W partiach ścian przetarte smugi jasnego brązu. W otworach okiennych i dolnych częściach budynków wprowadzone plamy zieleni.](/brepo/panel_repo/2022/04/14/weisff/contain-360-1000-max-s-g-813-ml-001.jpg)
Brama Grodzka w Lublinie
1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny (XVII – początek XX wieku)
Teka Lublin należy do dojrzałych dzieł graficznych Leona Wyczółkowskiego (1852–1936), który grafice poświęcił ponad trzydzieści lat swojej działalności artystycznej, zarzucając na jej rzecz malarstwo olejne. Graficznym medium zainteresował się około roku 1900. Już jako dojrzały artysta zaczął analizować możliwości techniczne między innymi akwaforty, akwatinty, algrafii, fluoroforty i przede wszystkim litografii. Dzięki zbliżonym efektom odbitki litograficznej do rysunku i malarstwa oraz możliwościom eksperymentowania, które najbardziej odpowiadały preferencjom i temperamentowi Wyczółkowskiego, litografia stała się jego ulubioną techniką. Cykle prac graficznych publikował w niskonakładowych tekach poświęconych pejzażowi oraz architekturze polskich miast. W panoramicznych widokach, ujęciach zabytkowych budowli i odtwarzanych z pietyzmem detalach architektonicznych łączył umiejętność dokumentacyjną z niezwykłą pasją indywidualnego odczuwania architektury. Teka Lublin stanowi jeden z najpiękniejszych portretów graficznych miasta, który artysta uzupełnił trzema planszami niezwiązanymi z miejską architekturą. Należą do nich dwie wersje Sosenek i Stara lipa w Piotrawinie. Wyczółkowski przygotował rysunkowe szkice podczas pobytu w Lublinie w 1918 roku. Złożoną z siedemnastu plansz autolitograficznych tekę wydano rok później w Krakowie w dwudziestu egzemplarzach. Po wydrukowaniu założonego przez artystę nakładu kamienie litograficzne zostały zniszczone, co w przypadku Wyczółkowskiego było częstą praktyką i nadawało jego odbitkom unikatowy charakter.
W planszy numer 3, przedstawiającej ujętą perspektywicznie ulicę Jezuicką, artysta zróżnicował plany, kontrastując je natężeniem litograficznej kredki. Architektoniczne detale ujętych w zbliżeniu, przyciętych wąskim kadrem kamienic artysta podkreślił konturem i zintensyfikowaną plamą światłocienia, podobnie jak widoczny w oddali hełm katedralnej wieży. W przypadku górującej nad kompozycją sylwety Wieży Trynitarskiej i katedralnego tympanonu delikatny, szkicowy rysunek współistnieje z łagodnie otulającym bryły budowli cieniem.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
podkładka: wysokość: 49.8 cm, szerokość: 33.5 cm
karta: wysokość: 33.2 cm, szerokość: 18 cm
odcisk: wysokość: 32.3 cm, szerokość: 17.4 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
autolitografia
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
1918 — 1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
1918 — 1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna