Dzbanuszek do śmietanki z serwisu obiadowego
Dzbanek
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie
W pracy przy portrecie Anny Austriaczki, królowej Francji i Nawarry, dołożono wszelkich starań by wyglądała dostojnie i majestatycznie. Usztywniona, nienaturalna poza wymuszona została przez modny ubiór. Srebrzysta suknia kobiety wyszywana jest drogimi kamieniami i perłami. Te ostatnie znajdują się także w uszach, w postaci sznurów zwisają u szyi oraz obejmują kok i przedramiona. Uczesane w pukle włosy zdobi ponadto czerwony kwiat. Rangę osoby portretowanej podkreśla zarzucony przez lewe ramię ciemno-czerwony płaszcz, podbity gronostajami i leżąca w głębi po lewej stronie korona. Tło stanowi zielona kotara zza której prześwituje niebo z obłokami.
Anna nie tylko słynęła z niezwykłej urody, lecz także była osobą dowcipną i światłą; była religijna, kochała teatr, dobrą zabawę i przednie towarzystwo. Mimo tych zalet, a może właśnie ze względu na nie, nie cieszyła się względami swej teściowej, Marii Medycejskiej, oraz kardynała Richelieu. Jej burzliwy mariaż z Ludwikiem XIII miał u swych źródeł cel dyplomatyczny – matka Ludwika chciała przypodobać się papieżowi, a dobrą drogą do tego celu wydawało się wybranie synowej z dworu hiszpańskiego. Paradoksalnie był to też jeden z punktów zapalnych przyszłych sporów małżeńskich, gdyż Anna starała się wpoić swe zasady religijne synom – Ludwikowi i Filipowi Orleańskiemu. Niesnaski wzbudzało też podejrzenie królowej o romans z Julesem Mazarinem, który był później doradcą Ludwika XIV (plotkowano, że i ojcem) i umacniał absolutyzm we Francji. Po zakończeniu aktywności politycznej osiadła w klasztorze Val-de-Grâce, gdzie pozostała do swojej śmierci w 1666 r. Pochowana została w Bazylice Saint-Denis.
Anna Austriaczka, podobnie jak kardynał Richelieu, stała się znana szerszym kręgom za sprawą Alexandra Dumasa, który – uczynił ją bohaterką swej powieści „Trzej muszkieterowie”.
Obraz prawdopodobnie z kolekcji Augusta i Aleksandry Potockich, nabyty przed 1877.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 85,0 cm, szerokość: 67,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
T. Goode
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Malcz, Karol Filip (1798-1867)
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
H. Boulanger
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.