![S/Mal/430/ML S/Mal/430/ML - Pole główne wypełnia Chrystus Pantokrator ukazany frontalnie w ujęciu półpostaciowym. W lewej dłoni trzyma otwartą księgę z tekstem stanowiącym kompilację różnych fragmentów Ewangelii: „Starajcie się naprzód o królestwo [niebieskie] i [jego] sprawiedliwość, a wszystko to będzie wam dane [Mt 6,33]. Proście i będzie wam dane; szukajcie a znajdziecie [Mt 7,7] Popatrzcie na ptaki na niebie jak [...] ojciec [Mt 6,26] .”
Prawą dłoń trzyma w sposób przypominający gest błogosławieństwa, jednakże wyciągnięty ma jedynie palec wskazujący, pozostałe są zgięte; dłonią tą wydaje się rozchylać swą szatę, jakby rozerwaną na wysokości serca. Ubrany jest w czerwony chiton ze złotymi lamówkami i stichosem oraz zielony himation. Twarz ma pociągłą, jasną z wyraźnymi zaróżowieniami na policzkach, okoloną krótką brodą i zaczesanymi gładko włosami, ma ostro zakończone wąsy. Głowę otacza nimb krzyżowy z monogramem cyrylickim , po bokach w wydzielonych polach widnieje jego monogram IC XC. Jego postać otaczają wizerunki apostołów i Ewangelistów z atrybutami (z wypisanymi cyrylica imionami). W klejmach po lewej stronie znajdują się:
Piotr (klucz), Andrzej (krzyż św. Andrzeja), Jakub Alfeuszowy (pałka folusznicza), Bartłomiej (nóż), Mateusz (topór)
Po prawej: Paweł (miecz), Jakub Starszy (kapelusz, strój wędrowca, laska), Tomasz (włócznia), Filip (laska krzyżowa), Szymon (piła)
Na dole Ewangeliści: Mateusz (uskrzydlony młodzieniec), Marek (lew), Łukasz (wół), Jan (orzeł)
Głowy ich wszystkich otaczają nimby, a ubrani są w chitony i himationy w barwach czerwieni, błękitu, brązów i szarości.
Obraz posiada płótno dublażowe i napięty jest na krosna](/brepo/panel_repo/2022/04/16/3kfyhq/contain-360-1000-max-s-mal-430-ml-001.webp)
Chrystus Pantokrator
1700 — 1749
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Ikony
Ikona św. Charłampiusza, biskupa Moguncji, ukazuje historię jego męczeńskiej śmierci w 202 roku oraz dokonane przez niego cuda. Sceny są przedstawione w dwunastu klejmach (kwaterach wokół sceny głównej) oraz w centrum ikony. Klejmy należy czytać od lewej do prawej, a jako ostatnią scenę w polu centralnym.
Święty jest ukazany jako biskup Kościoła wschodniego – w czerwonym felonionie, białym omoforionie i złotym epitrachelionie. Opowieść o męczeństwie rozpoczyna się od przedstawienia mu przez obliczem władcy Lucjana zarzutu głoszenia chrześcijaństwa (1). Cesarz skazuje biskupa na męki przez obdzieranie ze skóry (2), zaraz jednak oprawcy zostają ukarani – dłonie cesarza (wciąż zaciśnięte na hakach) wiszą w powietrzu, głowa namiestnika jest odwrócona twarzą do tyłu (3). Legenda mówi, że święty uleczył oprawców, którzy mimo to kontynuowali tortury – wleczono go za brodę wzdłuż drogi (4), przypalano ogniem i kłuto włóczniami (5). W kolejnej scenie (6) Charłampiusz ponownie daje dowód swych nadprzyrodzonych mocy, uzdrawia opętanego (mężczyznę z wykrzywionymi ustami, z których unoszą się szkicowo zarysowane sylwetki diabelskie) oraz wskrzesza zmarłego. Święty na nowo zostaje poddany mękom – jest kamienowany, lecz nie ustaje w modlitwach za oprawców (7), którzy powtórnie są ukarani (8) – cesarz i żołnierz zawisają w powietrzu i dopiero za wstawiennictwem świętego zostają sprowadzeni na ziemię. Galina, córka cesarza, nawraca się, a w podziękowaniu za uwolnienie ojca składa pokłon Charłampiuszowi. Doznaje wizji, którą relacjonuje cesarzowi (9) – dokonane za sprawą świętego cudowne ożywienie uschłego drzewa (10). Władca jednak skazuje go na ścięcie (11), a dusza biskupa – ukazana dwukrotnie (jako pomniejszona sylwetka w szatach biskupich i naga postać z nimbem) – trafia do nieba, gdzie oczekuje jej Chrystus (12). W scenie centralnej, opatrzonej tytułem „obraz życia i cierpienia świętego męczennika Charłampija”, święty prosi Chrystusa o opiekę nad ziemią, gdzie spocznie jego ciało.
Ikona powstała w warsztatach wietkowskich (obecnie Białoruś), charakteryzuje ją typowy dla tych pracowni wysoki kunszt wykonania, bogata, kontrastowa kolorystyka i dekoracyjność. Widoczny w centrum kartusz jest zbudowany na bazie ornamentu typu rocaille, to ciekawy przykład wpływu ornamentyki na malarstwo ikonowe.
Inne nazwy
Święty Charłampij
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
ikona, malarstwo, obraz
Technika
złocenie, tempera
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1700 — 1749
Muzeum Narodowe w Lublinie
1741
Muzeum Narodowe w Lublinie
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna